Upplands Väsby startsida
 
 
 
 
 
 
 

Program och föreläsare 2015

Tisdag 27 oktober
Kl. 08.30 - 16.30  (Sista anmälningsdatum 19 oktober)

Föreläsning av Mark Smith "Makerspace"på våning fyra
Kl. 13.00 - 13.30. Behöver inte förbokas.
Under Så funkar det får du möjlighet att testa på denna kreativa verkstad tillsammans med Mark Smith, professor på avdelningen för Elektronisk system på Kungliga tekniska högskolan. Testa att experimentera med IT, 3D-skrivare, Makey Makey, Bee Bots, robotar och andra spännande verktyg som kommer att finnas på plats!

Kl. 09.00 - 09.50 Inledningsföreläsare
Christer Holger, Inledningsföreläsare: Från Henry Ford till Brin & Page - En resa in i nätverkssamhälletlänk till annan webbplats

Kl. 10.00 - 11.30 Inriktning: grundskola
Jerker Porat:Boosta dina elevers förmåga med 21st CLD Workshoplänk till annan webbplats

Kl. 10.00 - 10.50 Inriktning: gymnasiet
Ylva Pettersson: Ett läs- och skrivlyft – men hur?länk till annan webbplats

Kl. 10.00 - 10.50 Inriktning: förskola
Lena Gällhagen: Surfplattor i förskolan - och sen då?länk till annan webbplats

Kl. 10.00 - 10.50 Inriktning: grundskola
Camilla Askebäck Diaz: Arbeta interaktivt, kollaborativt och visuellt med digitala verktyglänk till annan webbplats

Kl. 10.10 - 11.00 Inriktning: grundskola/gymnasiet
Sara Bruun:Digitala arbetssätt i klassrummet - att våga ta språngetlänk till annan webbplats

Kl. 11.00 - 11.50 samt 13.40 - 14.30 Inriktning: förskola
Anna Stigsdotter: Vidga omvärlden med mobilt lärandelänk till annan webbplats

Kl. 11.10 - 12.00 Inriktning: ledare
Gunilla Eldh: Hjärnkoll på skolanlänk till annan webbplats

Kl. 11.30 - 12.20 Inriktning: grundskola
Annika Sjödahl: Att vidga sina vyer - i språkundervisningen!länk till annan webbplats

Kl. 11.40 - 12.30 Inriktning: grundskola
Anna Isberg: Programmering med Legorobotlänk till annan webbplats

Kl. 12.00 - 12.50 Inriktning: ledare
Annica G Roxström: Från Securitasvakter till trygghet och trivsel på ett år, en rektors perspektiv på förändringsledning och systematiklänk till annan webbplats

Kl. 12.00 - 13.30 Inriktning: grundskola/gymnasiet
Sara Bruun workshop:Digitala arbetssätt i klassrummet - Språkundervisningen och de digitala verktygenlänk till annan webbplats

Kl. 12.40 - 13.30 Inriktning: allmän
Henrik Carlsson och Mikael Larsson: Inspirationsföreläsning ITUnesU, iBookAuthor  och andra apparlänk till annan webbplats

Kl. 12.50 - 13.40 Inriktning: grundskola
Helena Dalivin: Programmering på schematlänk till annan webbplats

Kl. 13.00 - 13.50 Inriktning: grundskola
Andreas Rahm Ericsson och Linda Fleck: Tematiskt ämnesövergripande arbete genom planering av en ny stadsdellänk till annan webbplats

Kl. 13.00 - 13.30 Inriktning:
Mark Smith: The potential of makerspaces to promote growth, equality and opportunity across communitieslänk till annan webbplats

Kl. 13.10 - 14.00 Inriktning: gymnasiet
Ulrika Zackrison och Frida Björling:Verklighetsbaserad problemlösning och innovation utifrån 21st CLDlänk till annan webbplats

Kl. 13.30 - 14.20 Inriktning: ledare
Gunilla Ordell: Att leda människor i det digitala förändringsarbetetlänk till annan webbplats

Kl. 14.00 - 14.50 Inriktning: grundskola
Birgitta Wollin och Carina Ehn: Publikt skrivandelänk till annan webbplats

Kl. 14.10 - 15.00 Inriktning: grundskola
Karin Brånebäck: Flippat klassrum

Kl. 15.10 - 16.00 Inriktning: allmän
Ida Söderman: Språkutveckling med kreativitet och stöd med hjälp av lärplattanlänk till annan webbplats

Kl. 15.20 - 16.10 Inriktning: grundskola
Jannike Kohinoor: Läxfri undervisninglänk till annan webbplats

Kl. 15.20 - 16.10 Inriktning: förskola
Markus Bergenord: Interaktiva lärmiljöer i förskolanlänk till annan webbplats

The potential of makerspaces to promote growth, equality and opportunity across communities
Föreläsning av Mark Smith "Makerspace"
Kl. 13.00 - 13.30, plan 4
Obs! Behöver inte förbokas

Det är inte bara traditionella IT-verktyg som smarta telefoner utan nästan alla föremål som påverkar var och hur människor lever idag. För att utveckla morgondagens IT-produkter behövs metoder där företagen som ska utveckla produkterna inkluderar en bredd av aktörer från hela samhället, till exempel lärare, skolledare, ingenjörer, konstnärer, arkitekter och kläddesigner. Marks forskning handlar om hur man samlar denna breda kompetens och deras arbetsmetoder för att skapa morgondagens IT-produkter.

Om Mark Smith
Mark är professor på avdelningen för Elektronisk system på Kungliga tekniska högskolan. Hans forskningsintresse är inriktat mot arkitektur kopplat till tvärvetenskapliga metoder som kan användas för att utveckla framtidens IT-produkter.

Flippat klassrum

Föreläsning av Karin Brånebäck
Kl. 14.10 - 15.00

Flippat klassrum är en tankemodell som gör det enklare att inkludera digitala verktygen i undervisningen. Karin kommer att prata om hur du kan använda modellen för att tänka annorlunda kring digitala verktyg och även ge tips på bra program och/eller appar som du kan använda dig av. Vilka fördelar finns med flippat klassrum och vilka "fällor" bör man se upp med? Karin talar också om hur vi kan vidga det synsätt vi har på IKT inom grundskolan genom att sprida kunskap om “den mentala flippen”. 

Om Karin Brånebäck 
Karin är en förstelärare och utvecklingsledare på Norra Ängby skola i Stockholm som har talat i flera länder om det flippade klassrummet. Hon medverkar i ett forskningsprojekt vid Göteborgs Universitet kring kollegialt lärande och har en onlinekurs om flippat klassrum på Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Hennes blogg Kilskrift är en av de största pedagogiska bloggarna i Sverige och hon har också startat och administrerar gruppen Flippa klassrummet som är en av de största pedagogiska grupperna på Facebook.

Från Henry Ford till Brin & Page - En resa in i nätverkssamhället

Inledningsföreläsning av Christer Holger
Kl. 09.00 - 09.50

Vad händer om vi prövar Googles nätverkstänkande som synsätt på världen? Vilka konsekvenser får det för vår syn på samhälle, individer, arbetsliv och inte minst synen på lärande, elever och skola?

Om Christer Holger
Christer Holger, som tidigare arbetat med att bygga internettjänster och med rådgivning till företag i internetfrågor har startat Skapaskolan i Huddinge i syfte att visa hur nätverkstänkandet bör vara en naturlig del av skolan idag. Under föreläsningen rör sig Christer mellan globala referenser och vardagen på Skapaskolan. Christer går också igenom möjligheter som nu finns för oss i skolan i Sverige och vilket utvecklingsarbete och ledarskap som måste till för att förverkliga dessa möjligheter.

Sara Bruun bild

Foto: Kristina Alexandersson

Digitala arbetssätt i klassrummet - att våga ta språnget

Föreläsning av Sara Bruun
Inriktning: grundskola
Kl. 10.10 - 11.00

Vill du börja använda digitala verktyg i klassrummet eller har du precis börjat? Behöver du hjälp att strukturera användandet av digitala verktyg, program och appar? Sara Bruun kommer på ett lättsamt sätt att ge konkreta exempel på hur du kan arbeta med det flippade klassrummet och digitala verktyg utan att varje elev har tillgång till en egen dator eller surfplatta. Du får även råd om hur du som lärare kan underlätta ditt arbete genom olika digitala hjälpmedel.

Om Sara Bruun
Sara Bruun är språklärare på Furutorpskolan 7-9 i Hässleholms kommun. Sara började sin digitala resa i januari 2014. Hennes bok "Digitala arbetssätt - att våga ta språnget" kom ut under året.

Språkundervisningen och de digitala verktygen

Workshop med Sara Bruun
Inriktning: grundskola
Kl. 12.00 - 13.30

Medtag: Dator eller ipad

Hur kan digitala verktyg hjälpa dig att lyfta taket av klassrummet, och ta med eleverna ut i världen? Under workshopen får du ta del av konkreta lektionsexempel och prova på att skapa flippfilmer med hjälp av datorn och ipaden. Lär dig också att arbeta med Mystery Skype i klassrummet under mottot "en riktig mottagare är en viktig mottagare!"

Jerker Porat bild

Boosta dina elevers förmåga med 21st CLD

Workshop med Jerker Porat 
Inriktning: allmän 
Kl. 10.00 - 11.30

Medtag: Dator eller surfplatta

Arbetsgivare idag ställer krav på att arbetstagarna ska besitta kompetenser som självledarskap, innovativ problemlösning och kommunikation. Vi undersöker hur skolan kan anpassa undervisningen för dessa krav, samtidigt med ökad måluppfyllelse. I workshopen går vi igenom delar av 21st CDL och tar del av metodiker, kollegialt lärande och konkreta exempel från klassrummen.

Om Jerker Porat
Jerker Porat är lärare och IKoT-strateg/pedagog i Nora kommun. 2012 valdes han till ”Sveriges innovativaste lärare” och 2014 fick han, som Microsoft Expert Educator, pris på den världsomspännande tävlingen ”Global forum”. 2015 erhöll han titeln Expert Educator Fellow. Jesper är handledare i metoden 21st CLD, han har deltagit i utformningen av modulen kring digitala verktyg i Matematiklyftet och han är medlem i “Mattekommissionen”. Läs gärna hans blogglänk till annan webbplats.

Ett läs- och skrivlyft – men hur?

Föreläsning med Ylva Pettersson
Inriktning: grundskola + gymnasium
Kl. 10.00 - 10.50

När vi lyckas förena elevernas nyfikenhet med positiva krav, skapande processer, ett visst mått av risk som väcker en känsla av ansvar, samt känslan av att det man gör är betydelsefullt – även utanför klassrummet – då har vi chansen att uppnå fantastiska resultat i skolan. Forskningen visar idag tydligt på att vi lär genom att skapa och dela. Genom multimodalt textarbete kan elever utveckla ett allt mer akademiskt och ämnesanknutet språk i en engagerande miljö. Textrörlighet och textmedvetenhet är genomgående inslag i våra moderna ämnesplaner och läroplaner. Ylva Pettersson visar med konkreta exempel vilka resultat vi kan nå genom skapande, textnära arbete i teoretiska ämnen, både vad gäller lärande, läs- och skrivutveckling och elevernas upplevelse av en meningsfull skola.

Om Ylva Pettersson
Ylva Pettersson är Guldäpplevinnare, och vann med sina elever Webbstjärnan 2014. Ylva är gymnasielärare med en fil.mag i historia. Hon är också styrelsemedlem i Wikimedia Sverige.

Lena Gällhagen bild

Surfplattor i förskolan - och sen då?

Föreläsning med Lena Gällhagen
Inriktning: förskola
Kl. 10.00 - 10.50

Det investeras i surfplattor som aldrig förr runt om i landets förskolor. Detta kräver att både pedagoger och ledare “hänger med” i den snabba teknikutvecklingen. En föreläsning om nya perspektiv kring hur surfplattor kan bidra till motivation och lärande i förskolan, men också vilka utmaningar och möjligheter som följer med den snabba teknikens intåg. Utifrån ett ledningsperspektiv går Lena Gällhagen igenom tankar och resonemang kring satsningen på surfplattor i förskolan.

Om Lena Gällhagen
Lena är verksamhetsansvarig på utbildningsföretaget TÄNK OM och en av de mest namnkunniga inspiratörerna inom lärande med surfplattor i förskola och skola. Lena ger föreläsningar och utbildningar i hela landet på temat surfplattor och pedagogik. Hon är författare till böckerna Lär och lek med surfplatta i förskolan (utgiven 2012) och Lär med surfplatta i åk 1-3 (utgiven 2013) . Surfplatta i undervisningen, åk 4-9 (planerad utgivning aug. 2015) Lena har arbetat som musiklärare och skolutvecklare i många år i Nacka kommun. Som Skolutvecklare i Nacka har Lena bland annat varit med från starten 2010 då kommunen var en av de första i landet att använda iPads i förskoleverksamhet. Lena är också grundare till en av de största nätverksgrupperna på Facebook för kollegialt lärande – iPads i skola och förskola. Där finns idag över 25000 deltagare som alla årets 365 dagar diskuterar lärande och pedagogik med ”lärplattor”.

Camilla Askebäck Diaz bild

Arbeta interaktivt, kollaborativt och visuellt med digitala verktyg

Föreläsning med Camilla Askebäck Diaz
Inriktning: åk 4-9
Kl. 10.00 - 10.50

Medtag: valfri device med wifi

Vad kan man egentligen göra med digitala verktyg i undervisningen? Om man bara har en digital enhet eller om man har fler? Tillsammans med projektor blir en dator/lärplatta ett starkt pedagogiskt verktyg som kan användas till att visualisera, simulera och skapa interaktion med och för eleverna. Camilla tipsar om både appar och digitala verktyg för att visualisera genomgångar, skapa intresse, checkpoints, läxförhör och exittickets. Hur skapar man ett enkelt Quiz? Vad används egentligen exitticket till? Hur kan man använda delar av spelappar vid genomgångar? 

Om Camilla Askebäck Diaz
Camilla är Ma/NO-lärare samt förstelärare i digitala verktyg på Södermalmsskolan i Stockholm. Hon är också utbildningskonsult hos TÄNK OM där hon som AET-certifierad håller i workshops i hur man använder iPaden som pedagogiskt verktyg. Camilla recenserar även appar som kopplas till lärolanen för Skolappar.nu och hennes favoritrubrik är "tänk utanför appen". Hon är aktiv inom sociala medier under alias @Askeback. Camilla delar gärna med sig av de tips hon testat i klassrummet i sin blogglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Anna Stigsdotter bild

Vidga omvärlden med mobilt lärande

Föreläsning med Anna Stigsdotter
Inriktning: förskola
Kl. 11.00 - 11.50
samt
Kl. 13.40 - 14.30

Medtag: Ipad

Vi får lära oss mer om vikten av att använda digitala verktyg i förskolan som hjälpmedel att vidga sin omvärld. Här får ni möta geocashing, xnote, skype samt qrkoder. Våga ta med ipaden ut och våga möta barn där de är, i deras nutid!

Om Anna Stigsdotter
Anna Stigsdotter är leg. förskollelärare som kombinerar sin förskollärartjänst med att inspirera och föreläsa kring digitala verktyg i förskolan. Hon arbetar med de äldsta barnen på förskolan och tycker att digitala verktyg är en naturlig del av förskolan.

Gunilla Eldh bild

Hjärnkoll på skolan

Föreläsning med Gunilla Eldh
Inriktning: allmän
Kl. 11.10 - 12.00

Vi lever i ”hjärnans århundrade” och kan studera på molekylnivå vad som händer i hjärnan när vi lär oss nya saker. Vi vet idag vilka faktorer som påverkar lärandet och läsförmågan. Det är dags att ta vara på den kunskapen. Utgångspunkten för föredraget ”Låt hjärnan visa vägen!” är att livet i klassrummet behöver nytt syre från hjärnforskning och beteendevetenskap.

Om Gunilla Eldh
Gunilla Eldh är fackboksförfattare och medicinjournalist och skriver bokserien "Hjärnkoll" tillsammans med hjärnforskaren Martin Ingvar. Hon är även engagerad i probonostiftelsen LegiLexi som just nu bygger ett digitalt verktyg för läsinlärning som kommer att erbjudas alla förskollärare och lärare i 1-3 kostnadsfritt

Annika Sjödahl bild

Att vidga sina vyer - i språkundervisningen!

Föreläsning med Annika Sjödahl
Inriktning: grundskola
Kl. 11.30 - 12.20

Hur kan man trots små resurser till IKT få in källkritik och digitala verktyg i undervisningen så att den stämmer med läroplanen? Annika ger exempel från sitt eget arbete med IKT i språkundervisning. Utgångspunkten är formativ bedömning och att använda IKT som stöd och motivationshöjare. Du kommer få veta hur du kan förstärka undervisningen med visuellt stöd och multimodala texter. Vi går igenom hur bloggen kan används som verktyg för att skapa mening, samt hur sociala medier kan bidra till att utveckla både källkritik och det vidgade textbegreppet. 

Om Annika Sjödahl
Annika Sjödahl är förstelärare på S:t -Iliansskolan 7-9 i Enköping. Hon använder IKT i språkundervisningen och betonar vikten att användandet av visuellt stöd och IKT i det inkluderande klassrummet. Hon menar att IKT även kan avlasta för läraren och underlätta bedömningen och utvärderingen av undervisningen. Att utmanas tillsammans med sina elever är något som Annika tycker ger läraryrket kraft och inspiration.

Anna Isberg bild

Programmering med Legorobot

Föreläsning med Anna Isberg
Inriktning: grundskola
Kl. 11.40 - 12.30

Programmering med Legorobot. Hur kommer man igång? Anna berättar om hur man kommer igång och vad man behöver tänka på för att jobba med programmering av legorobotar.

Om Anna Isberg
Anna Isberg jobbar på Bollstanäs skola åk 4 och 5 i Upplands Väsby. Anna är också förstelärare med IKT-inriktning och har i uppdrag att utveckla IKT i undervisningen. Med hjälp av IKT vill Anna få in tekniken och matematiken i undervisningen på ett lustfyllt sätt. En del i detta är att utvidga sitt samarbete med andra skolor där Anna nu har inlett ett samarbete med Helena Dalivin (MA/SO lärare ) på Mälarhöjdens skola.

Annika Gustafsson Roxström bild

Från Securitasvakter till trygghet och trivsel på ett år, en rektors perspektiv på förändringsledning och systematik

Föreläsning med Annica G Roxström
Inriktning: ledare
Kl. 12.00 - 12.50

Passet riktar sig främst till ledare eller blivande ledare som står inför förändringar eller utmaningar i sin verksamhet och som behöver inspiration och kraft att hitta rätt väg. Föreläsningen ger ett perspektiv på det komplexa uppdraget som rektor har och lyfter fram viktiga framgångsfaktorer för att nå dit man vill.

Om Annica G Roxström
Annica är en utpräglad strateg, lärare och erfaren ledare som idag vägleder och coachar rektorer och huvudmän i att leda genom systematiskt kvalitetsarbete. I sina tidigare roller som förskolechef och rektor har hon haft i uppdrag att utveckla, förändra och förbättra  verksamheter. Idag använder Annica sina erfarenheter av att leda i förändring när hon hjälper verksamheter att utvecklas och nå sina mål.

Henrik Carlsson och Mikael Larsson bild

Inspirationsföreläsning iTunes U, iBookAuthor  och andra appar

Föreläsning med Henrik Carlsson och Mikael Larsson
Inriktning: grundskola, gymnasium
Kl. 12.40 - 13.30

Medtag: iPad/iPhone

Under denna inspirationsföreläsning får vi veta hur Henrik och Mikael har använt sig av iTunes U, iBook Author och andra digitala verktyg för att höja undervisningskvalitén på skolan. Kvalitetssäkring och struktur har varit i fokus under arbetet.

Om Henrik Carlsson och Mikael Larsson
Henrik Carlsson är förstelärare, IKT-pedagog samt specialpedagog. Mikael Larsson är förstelärare, IKT-pedagog samt So-lärare. Deras ambition är att driva IKT-utveckling med fokus på kvalité. De har "sökt sig bortom app-träsket" för att istället fokusera på teknik som stärker och utvecklar lärandet. 2014 var Henrik och Mikael båda nominerade till guldäpplet.

Helena Dalivin bild

Programmering på schemat

Föreläsning med Helena Dalivin
Inriktning: grundskola
Kl. 12.50 - 13.40

Låt dig inspireras av Helena när hon berättar om hur hon får in programmering på skolschemat med webbverktyg, appar och programmeringsbara robotar. Programmering gör eleverna medvetna om den digitala sfärens utformning som t.e.x internet samt ger dem möjlighet att i framtiden påverka utvecklingen. Detta skapar medbestämmande i samhället och bidrar till en känsla av demokrati hos eleverna.

Om Helena Dalivin
Helena Dalivin är Ma/NO lärare på Mälarhöjdens skola, och brinner för att utveckla undervisningen genom IKT-verktyg och appar. Hon använder den hackade läroplanen för att få in den digitala världen i skolans skrymslen och vrår. Hon är även förstelärare inom IKT och drivande i skolans IT-grupp för utveckling och implementering av digitala arbetssätt i skolan. Helena är vinnare av årets lärarlag 2015 i Stockholm. Hon finns på PedagagStockholm.se skrivandes på bloggen Urflippat.

Andreas R-E och Linda Fleck bild

Tematiskt ämnesövergripande arbete genom planering av en ny stadsdel

Föreläsning med Andreas Rahm Ericsson och Linda Fleck
Inriktning: grundskola
Kl. 13.00 - 13.50

Hur kan den digitala tekniken möjliggöra ökat deltagande i stadsplaneringen? Hör om elevers involvering i utformandet av en ny stadsdel på skolans område. I ett ämnesövergripande projekt uppbyggt runt framtidsförmågor och digital teknik arbetade eleverna tillsammans med kommunens stadsbyggnadsenhet, arkitekter och entreprenörer.

Om Andreas Rahm Ericsson och Linda Fleck
Andreas Rahm Ericsson är IKT-pedagog på Råbergsskolan. Linda Fleck är NO-lärare, förstelärare och samtalsledare inom Sigtunaboxen.

Ulrika X och Frida B bild

Verklighetsbaserad problemlösning och innovation utifrån 21st CLD

Föreläsning med Ulrika Zackrison och Frida Björling
Inriktning: gymnasium
Kl. 13.10 -14.00

Ulrika och Frida presenterar sitt arbete i sociologi och hur kursen relaterar till träning av de förmågor som ingår i 21st Century Learning Design.

Om Ulrika Zackrison och Frida Björling
Urika Zackrison och Frida Björling är lärare på Väsby Nya Gymnasium och två av de utnämnda till Sveriges "Microsoft Innovative Educator Experts".

Gunilla Ordell bild

Att leda människor i det digitala förändringsarbetet

Föreläsning med Gunilla Ordell
Inriktning: ledare
Kl. 13.30 - 14.20

Hur kan det digitala förändringsarbetet gå till? Här får du höra rektor Gunilla Ordell som leder det digitala utvecklingsarbetet på skolan.

Om Gunilla Ordell
Gunilla är rektor på Råbersskolan i Sigtuna kommun. Skolan driver genom Sigtunaboxen #sigbox utvecklingen genom kollegialt lärande inom BFL, IKT och språkutvecklande arbetssätt.

Birgitta W och Carina E bild

Publikt skrivande

Föreläsning med Birgitta Wollin och Carina Ehn
Inriktning: Allmän, speciallärare
Kl. 14.00 - 14.50

Medtag: Dator, surfplatta eller smartphone

Bli inspirerad av arbetet med offentligt skrivande på eboksajten Nacka Storiers och på elevbloggar. Carina pratar om hur hon använder sig av metoden ”Att skriva sig till läsning” ASL i kombination med Nacka Stories. Birgitta berättar om hur hon använder offentligt skrivande specialpedagogiskt. Carina och Birgitta kommer gemensamt berätta om hur man kan höja den digitala kompetensen genom praktiskt arbete på nätet.

Om Birgitta Wollin och Carina Ehn
Carina är förstelärare på Björknässkolan och arbetar i en 2:a. Hon har länge arbetat med digitala verktyg i sina klasser. Birgitta jobbar i en särskild undervisningsgrupp för elever i år 1-6. Hon arbetar digitalt för att höja elevernas motivation och kunskapsnivå. Biirgitta och Carina har varit med om att utveckla Nacka Stories, en sajt som publicerar elevernas böcker. De har erhållit Nacka kommuns kvalitetspris Fjädern år 2014.

Ida Söderman bild

Språkutveckling med kreativitet och stöd med hjälp av lärplattan

Föreläsning med Ida Söderman
Inriktning: allmän, språkutveckling
Kl. 15.10 - 16.00

Kreativitet inom språkutveckling? Hur gör man då? Ida presenterar olika metoder för att stötta elevernas lärprocess, från förståelse till produktion. Hon kommer att prata om vikten av och fördelarna med att skapa kontextrika sammanhang i klassrummet, samt hur och varför eleverna kan producera muntligt. Ida sammanfattar med att undervisa med målet att göra undervisningen lustfylld med rum för kreativitet.

Om Ida Söderman
Ida Söderman är lärare i svenska som andraspråk och utbildad IT-pedagog. Ida jobbar som utvecklingsledare på Futuraskolan med skolor och förskolor i Stockholmsområdet. Hon är AET-certifierad (Apple Education Trainer) och syns även på skolappar.nu där hon recenserar appar i pedagogiskt syfte.

Jannike Kohinoor bild

Läxfri undervisning

Föreläsning med Jannike Kohinoor
Inriktning: grundskola
Kl. 15.20 - 16.10

En föreläsning om hur man kan arbeta läx- och helst provfritt, transparant och med tydliga mål. Genom fokus på arbetet i klassrummet, och ihop med lärare och kamrater i skolan, kan eleverna utveckla sina förmågor på bästa sätt.

Om Jannike Kohinoor
Jannicke Kohinoor är svenska- och SO-lärare i Mälarhöjdens skola i Stockholm. Jannicke brinner för transparans i undervisningen. Hon vill att alla elever ska ges möjlighet att veta vad som förväntas av dem.

Markus Bergenord

Interaktiva lärmiljöer i förskolan

Föreläsning med Markus Bergenord
Inriktning: förskola
Kl. 15.20 - 16.10

Hur kan en lärmiljö med digitala verktyg som interagerar och engagerar både barn och pedagoger se ut? Kan man ens prata om en digital lärmiljö? Digitala verktyg måste ingå i en större helhet, vara en del av den naturliga lärmiljön, inte något som existerar utanför den andra verksamheten. Enligt statens medieråd interagerar små barn med teknik på ett helt annat sätt än för bara några år sedan. Detta bör också återspeglas i förskolans miljö och ha en tydlig koppling till barnens lärande. Vi bör vara medvetna om och arbeta för en interaktionen mellan barngruppen och miljön, där tekniken är en del i processen.

Om Markus Bergenord
Markus Bergenord är digitalista (egen skapad titel), föreläsare och författare. Han har under lång tid försökt problematisera relationen mellan miljön och människan kopplat till teknik i förskolan. En relation som inte står i motsättning till varandra.

Sidansvarig: Maria Jonsson
Senast uppdaterad 30 september 2015

Anmälan

Pris och praktisk information

Upplands Väsby kommun • 194 80 Upplands Väsby • Besök: Dragonvägen 86 • Telefon: 08-590 970 00  •  E-post: vasbydirekt@upplandsvasby.se Facebook: facebook.com/upplandsvasbylänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster