Upplands Väsby startsida
 
 
 
 
 
 
 

Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om förskola och barnomsorg.

Har du andra frågor är du alltid välkommen att kontakta Väsby Direkt.
Telefon 08-59097000 tryckval 5. E-post: vasbydirekt@upplandsvasby.se

  • Jag har glömt mitt lösenord till E-tjänsten, hur får jag ett nytt?

    Ansök om användarnamn och lösenord i e-tjänsten för barnomsorg. https://bou.upplandsvasby.se/anvandarid/SendID.asp Ring eller mejla Väsby Direkt så får du hjälp. Tel 08 590 97000 eller vasbydirekt@upplandsvasby.se

  • Kan man söka plats i förskola i annan kommun?

    Ja det går bra. Kontakta den kommunen ni önskar ansöka förskoleplats hos.

  • Vi ska flytta till Upplands Väsby, kan vi ställa oss i kö till förskola redan nu? Hur gör man?

    Via e-tjänsten väljer ni länken: ej folkbokförd i kommunen. Där gör ni sedan en ansökan. Skriv gärna i informationsrutan "övrigt" när ni beräknar att flytta till kommunen.

  • Hur ändrar man från deltid till heltid?

    Logga in på e-tjänsten och registrera ett nytt schema. Ange de timmar ni vill ha samt när det skall börja gälla.

  • Jag har börjat studera och behöver barnomsorg på heltid, hur gör jag då?

    Logga in i e-tjänsten och registrera ett nytt schema. Skriv i informationsrutan vilken period du avser att studera. När du börjar din utbildning lämnar du in ett studieintyg från skolan till kommunen. Kom ihåg att uppdatera dina inkomster om de ändras.

  • Vi ska få ett till barn, får vårt äldsta barn gå kvar på heltid?

    De första 2 månaderna efter födsel får barnet gå kvar på sitt nuvarande schema, sedan läggs schemat om till 30 h/v. Om ni däremot önskar 15 h/v behöver ni logga in i e-tjänsten och registrera ett nytt schema.

  • Varför står det att jag har en reducerad avgift på min faktura?

    För barn som är mellan 3-5 år och går 15h/v är förskolan kostnadsfri. Barn mellan 3-5 år som går 30h/v eller mer har en reducerad avgift. Mellan juni, juli och augusti gäller dock inte den reducerade avgiften utan fullt pris. Detta gör att fakturan under dessa månader kommer att förändras.

  • Min faktura är högre än vanligt? (juni-augusti)

    För barn som är mellan 3-5 år och går 15h/v är förskolan kostnadsfri. Barn mellan 3-5 år som går 30h/v eller mer har en reducerad avgift. Mellan juni, juli och augusti gäller dock inte den reducerade avgiften utan fullt pris. Detta gör att fakturan under juni, juli och augusti är högre.

  • Behöver vi betala för barnomsorg när vi är på semester, alltså när vi är lediga?

    Ja, ni behöver fortfarande betala för er placering på förskolan. Om ni ska vara lediga längre än 2 månader kan ni registrera ett nytt schema på 15h/vecka. Kom ihåg att registrera ett nytt schema när ni behöver gå upp i tid igen.

  • Vi har fått maxtaxa, varför då?

    De som inte lämnar sina inkomstuppgifter får betala maxtaxa. Gå in i e-tjänsten och anmäl inkomst så att avgiften beräknas efter rätt inkomst nästkommande månad. Kom ihåg att uppdatera dina inkomsuppgifter om de ändras eller minst en gång per år. Mer information om avgifter och taxor finns under fliken Avgifter och regler.

  • Jag är arbetssökande - får mina barn gå kvar på förskola och fritids?

    Barnet får gå 30 h/v på förskola om du som är arbetssökande har skickat in ett intyg som visar att du är inskriven på Arbetsförmedlingen. Fritids har man inte rätt till när man arbetssökande. Kom ihåg att uppdatera uppgifter om din inkomst om de ändras.

  • Jag vill ändra turordning på de val jag gjort till förskolan, hur gör jag?

    Logga in på e-tjänsten och gör en helt ny ansökan. Där skriver du in de nya valen som ni vill ställa er i kö till. Om du vill ändra turordningen på valen gör du på samma sätt. Gör en ny ansökan och ange den nya turordningen 1-3. Obs! Vid en ändring, uppge alltid alla dina val, även de du tidigare angett vid ansökan.

  • Hur tackar jag ja eller till till ett platserbjudande

    Logga in på  i e-tjänsten och välj sedan fliken med det barn som erbjudandet gäller. Därefter väljer du att acceptera eller tacka nej till erbjudandet.

  • Hur tackar jag ja till ett erbjudande?

    Logga in på  i e-tjänsten och välj sedan fliken med det barn som erbjudandet gäller. Därefter väljer du att acceptera eller tacka nej till erbjudandet.

Sidansvarig: Astrid Täfvander
Senast uppdaterad 18 mars 2017

Upplands Väsby kommun • 194 80 Upplands Väsby • Besök: Dragonvägen 86 • Telefon: 08-590 970 00  •  E-post: vasbydirekt@upplandsvasby.se Facebook: facebook.com/upplandsvasbylänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster