• Startsida
  • / Teknikinspiration för elever i årskurs 8

Teknikinspiration för elever i årskurs 8

Väsbyelever i årskurs 8 fick ta del av information om tekniska yrken när föreläsning med fokus på teknik anordnades i Messingen.

Att göra gymnasievalet i årskurs 9 kan vara en utmaning för många ungdomar. För att höja elevernas kunskap om tekniska yrken arrangerades en föreläsning där Måns och Carola, ingenjörer från Vattenfall, berättade om deras dagliga arbete tillsammans med Cecilia och Andreas, som jobbar i projektet Arbetsmarknadskunskap. Cecilia och Andreas lyfte fram hur mycket teknik det finns inom olika områden, exempelvis handeln, vården och industrin. Det kommer att utvecklas ytterligare i framtiden och redan idag har många företag svårt att hitta rätt kompetens.

Fundera på vad du själv vill syssla med i framtiden och lyssna mindre på dina kompisar när du ska göra ditt val, säger Andreas Lepa med både en allvarlig min och glimten i ögat till eleverna.

Från och med höstterminen 2018 blir programmering obligatorisk i skolan redan från årskurs 1. Fler ungdomar som väljer teknikinriktning är av stor vikt för Sverige och samhällets utveckling.

Vi jobbar båda som ingenjörer på Vattenfall men inom olika områden. Valet för var och en av oss har varit att läsa inriktningar som vi är extra intresserade av. Nu vill vi dela med oss till ungdomarna vilken bredd av yrken det går att jobba inom som ingenjör, säger Måns Skytt (kvantitativ riskanalytiker) och Carola Svenningsson (kraftsystemingenjör).

Som stöd på skolan inför gymnasievalet, för både eleverna och föräldrarna, finns bland annat studie- och yrkesvägledarna (SYV). Med på föreläsningen fanns Taban Hossini som är SYV på Runby skola.

Det är värdefullt både för oss och eleverna när det anordnas föreläsningar där representanter från olika yrken är på plats. Ungdomarna får bra tips och kan hämta inspiration till vilket program och inriktning de ska välja i gymnasiet. Det tillsammans med de olika insatser vi SYV:are jobbar med kan göra att det blir tydligare för eleven vad de vill göra i framtiden, säger Taban Hossini.

Från vänster: Andreas Lepa (Arbetsmarknadskunskap), Cecilia Kjellander (Arbetsmarknadskunskap), Måns Skytt (Vattenfall) och Carola Svenningsson (Vattenfall).

Senast uppdaterad: 17 maj 2018