• Startsida
  • / Ny garanti sätter nivån för måltidslådor i hemtjänsten

Ny garanti sätter nivån för måltidslådor i hemtjänsten

Hemtjänstens måltidslåda ska vara en glädjekälla och bidra till välbefinnande och god livskvalitet. Det skriver kommunen i den nya kvalitetsgarantin för måltidslådor.

Foto: Mostphotos

Kommunen har via omsorgsnämnden tagit fram en kvalitetsgaranti som beskriver vad personer med biståndsbeslut kan förvänta sig av den måltidslåda de beställer via hemtjänsten. Garantin säger att det är kunden själv som väljer veckans maträtter från en veckomeny, måltidslådan levereras hem av den hemtjänstutförare personen valt och på den tid som man kommit överens om. Kosten ska vara näringsriktig och det finns möjlighet att beställa specialkost.

Vi tror att en fullvärdig kost är en grundläggande förutsättning för god hälsa. Maten ska vara smakrik och god även för ögat. Med garantin vill vi tydligt visa vår matleverantör vilken nivå de ska leva upp till, säger omsorgsnämndens ordförande Margareta Hamark (L).

Kvalitetsgarantin innehåller flera specifika löften, till exempel att man ska kunna välja mellan 21 olika rätter, varav sju vegetariska, varje vecka. Kunden har även möjlighet att välja tillbehör i form av pasta, potatis, ris eller potatismos till varje måltid.

Det är första gången som vi tar fram en kvalitetsgaranti för måltidslådan. Det är av stor vikt att informera och tydliggöra för den enskilde vilka förväntningar man kan ha på sin måltidslåda, säger Camilla Norén som är kvalitetscontroller vid social- och omsorgskontoret.

Upplands Väsby kommun har sedan tidigare ett måltidspolitiskt program för kommunala och privata aktörer i Upplands Väsby kommun. Visionen är att måltiderna genom god kvalitet ska bidra till matglädje, god hälsa och livskvalitet. Maten tillagas så långt som det är möjligt lokalt, med hög andel ekologiska, närproducerade och säsongsanpassade livsmedel. Målet är att orsaka så lite svinn som möjligt.

BAKGRUND
Kommunfullmäktige beslutade 2008 att införa kvalitetsgarantier med syfte att specificera vad medborgarna kan förvänta sig av de tjänster som kommunen erbjuder. Sedan dess har kommunen tagit fram kvalitetsgarantier inom hemtjänst, personlig assistans, daglig verksamhet och en rad andra verksamhetsområden. För en månad sedan godkände omsorgsnämnden en kvalitetsgaranti med fokus på hälso- och sjukvården vid särskilda boenden för äldre. Utöver omsorgsområdet finns det kvalitetsgarantier inom bland annat kultur, gatuunderhåll och avfall.

Senast uppdaterad: 25 november 2019