Råd vid värmebölja

SMHI har utfärdat en varning klass 1 för mycket höga temperaturer från onsdag 24 juni och veckan ut i Stockholms län.

En person baddar en annan person i ansiktet med en grön handduk.

Foto: Mikael Wallerstedt

Extrem värme under flera dagar kan vara farligt för alla, men vissa behöver ta hand om sig extra mycket under en värmebölja. Det gäller framför allt äldre, kroniskt sjuka, personer med funktionsnedsättning, små barn, gravida och personer som tar viss medicin.

Gör så här vid en värmebölja

  • Var uppmärksam på inomhustemperaturen. Risken för hälsoproblem ökar så snart temperaturen stiger inomhus. Riskerna ökar påtagligt när temperaturen utomhus når upp till 26 grader eller mer under tre dagar i följd.
  • Drick mer. Vänta inte på att du är törstig. Ät vätskerik mat som grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp att dricka.
  • Ordna sval miljö. Använd gardiner, markiser och persienner. Försök vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra nattetid när det är svalt.
  • Ordna svalka. En kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial, de är svalare än åtsittande syntetkläder.
  • Ta det lugnt. Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.

Mer information på Folkhälsomyndighetens webbplats:

Senast uppdaterad: 23 juni 2020