Avgifter, regler och abonnemang

Det är kommunen som ansvarar för att hämta ditt restavfall, matavfall, grovavfall och farliga avfall. Vi ansvarar för att ditt avfall blir omhändertaget på rätt sätt. Förpackningar och tidningar är det Förpacknings- och tidningsinsamlingen (FTI) som ansvarar för.

Alla fastighetsägare måste ha ett abonnemang för sophämtning. Oavsett abonnemang så betalar du en grundavgift och tömningsavgift. Din sophämtning ser olika ut beroende på om du bor i villa, radhus eller lägenhet. Du som bor i villa eller radhus har ett eget abonnemang som du betalar själv. Om du bor i lägenhet ingår oftast sophämtningen i din hyra eller avgift.

Vilken dag dina sopor töms beror på vilket abonnemang du har valt. För att få reda på just din tömningsdag kontaktar du Väsby Direkt 08 - 590 970 00, tryckval 4 eller vasbydirekt@upplandsvasby.se.

Dina sopor hämtas mellan klockan 06:00 och 21:00. Det är sällan hämtningar sker kvällstid. Emellertid händer det att sopbilar går sönder, chaufförer blir sjuka eller andra oförutsedda händelser. Avvakta därför att anmäla uteblivna hämtningar till dagen efter och låt din soptunna stå utdragen tills den är tömd.

Har du frågor om din sophämtning, vill anmäla att dina sopor inte blivit tömda eller beställa en extratjänster, kontaktar du Väsby Direkt 08 - 590 970 00, tryckval 4 eller mejlar vasbydirekt@upplandsvasby.se

Ny avfallstaxa från och med 1 januari 2019

Den 1 januari börjar den nya avfallstaxan att gälla. Det betyder att avgifterna för din sophämtning justeras. Det som är nytt för dig som bor i en- eller tvåbostadshus är att du får en 1200 kr lägre grundavgift om du har matavfallsinsamling än om du inte har det. Den lägre grundavgiften ersätter den tidigare matavfallsrabatten.

För er som har hämtning av matavfall varannan vecka så kommer det finnas möjlighet att få det hämtat varje vecka på sommaren för 165 kr. Kontakta Väsby Direkt, tryckval 4 för att beställa tjänsten.

Andra förändringar:

Både hämtnings- och behandlingsavgifterna har justerats. För att se hur just dina avgifter förändras finns Avfallstaxorna för 2018 0ch 2019 längst ner på sidan under "Relaterad information".

Abonnemang

Ditt abonnemang består av två delar. En fast grundavgift och en rörlig tömningsavgift. Den beror på hur ofta dina sopor töms.

Grundavgift

Grundavgiften betalar du oavsett vilket abonnemang du väljer. Har du matavfallsinsamling eller en godkänd kompost för mavfall betalar du en lägre grundavgift.


Grundavgifter 2019

Pris

Grundavgift utan matavfallsinsamling

1700 kr/år

Grundavgift med matavfallsinsamling

500 kr/år

Tömningsavgift

Hur mycket du betalar beror på hur ofta dina soptunnor töms.

Du kan välja att ha tömning varje, varannan, var fjärde eller var åttonde vecka för restavfallet. För matavfallet väljer du tömning varje eller varannan vecka.

 

Tömningsavgifter 2019  

Pris

Restavfall 26 eller 52 tömningar/år

32:50 kr/tömning

Restavfall 13 eller 7 tömningar per år*

32:50 kr/tömning

Matavfall 26 eller 52 tömningar per år

27:50 kr/tömning

Grovavfall 2 hämtningar per år (vår och höst)

235 kr/år

*endast möjligt om du har matavfallsinsamling

Övriga tjänster som ingår i din grundavgift:

Övriga tjänster

Tjänst

Pris

Röda boxen för el- och farligt avfall

Ingår i grundavgiften

Hämtning av Röda boxen

Ingår i grundavgiften

Hämtning av stort elavfall

Ingår i grundavgiften

Tillgång till SÖRABs återvinningscentraler

Ingår i grundavgiften

Tillgång till mobila återvinningscentralen

Ingår i grundavgiften

Tre extra hämtningar av matavfall per år*

Ingår i ditt matavfallsabonnemang

*På din ordinarie hämtdag, mellan dina ordinarie hämtveckor

Tilläggstjänster:

Tilläggstjänster är tjänster kommunen erbjuder men som inte ingår i din grundavgift.

Tilläggstjänster 2019

Tilläggstjänst

Pris

Övrigt

Trädgårdsavfall i bunt/säck

325 kr/mᵌ

Beställs via Väsby Direkt

Grovavfall i storsäck (2mᵌ)

Från 490 kr/säck

Beställs via Väsby Direkt

Fallfrukt i storsäck (1mᵌ)

450 kr/säck

Beställs via Väsby Direkt

Grovavfall i container

från 1100 kr/container

Beställs via Väsby Direkt

Hämtning av löst grovavfall

300 kr/mᵌ

Beställs via Väsby Direkt

Hämtning av matavfall varje vecka under sommaren*

165 kr

Beställs via Väsby Direkt

Extra hämtning på ordinarie hämtdag, mellan ordinarie hämtveckor

55 kr/tömning

Beställs via Väsby Direkt

Extra hämtning utöver ovan (restavfall)

142,5 kr/kärl

Beställs via Väsby Direkt

Extra hämtning utöver ovan (matavfall)

137,5 kr/kärl

Beställs via Väsby Direkt

*Gäller juni, juli och augusti för dig med varannan veckas-tömning. Tjänsten är ett abonnemnag som löper till dess att du säger upp den. För dig som har hämtning av matavfall jämna veckor börjar sommarhämtningen vecka 23 och slutar vecka 35. För dig som har hämtning av matavfall udda veckor börjar sommarhämtningen vecka 22 och slutar vecka 34.

Dela soptunnor med din granne

Om du bara har lite avfall kan du dela både rest- och matavfallskärl med dina grannar.

Varje hushåll betalar sin egen grundavgift men ni delar på tömningsavgiften. Lägger ni till matavfallsinsamling får alla hushållen den lägre grundavgiften.

Skriv ut blankett för delat restavfallskärl i Självservice

Skriv ut blankett för delat matavfallskärl i Självservice

Regler:

Var förberedd inför tömning:

  • Soptunnan ska stå vid vägen senast 06:00 dagen soporna hämtas. Ställ gärna ut den kvällen innan.
  • Det måste gå att stänga locket helt. Överfulla eller för tunga soptunnor hämtas inte.
  • Det ska vara skottat och sandat fram till soptunnorna vintertid så att chauffören inte halkar och gör sig illa.

Mer information om vilket ansvar du som fastighetsägare eller boende har finns i Avfallsföreskrifterna.

Abonnemang

För dig som bor i flerbostadshus så ingår sophämtningen i din hyra eller avgift. I din hyra eller avgift ingår att du har tillgång till alla SÖRABs återvinningscentraler och den mobila återvinningscentralen. Det är din styrelse eller hyresvärd som beställer extra hämtningar, gör ändringar i era abonnemang och liknande.

Regler

Enligt lagen (Avfallsförordningen) är du skyldig att sortera och göra dig av med dina sopor på rätt sätt. Du får bara lägga det som det finns behållare för i ditt soprum. Vill du ha möjlighet att sopsortera i soprummet måste du kontakta din styrelse eller hyresvärd.

Du som har fritidshus i kommunen ska också ha ett abonnemang för din sophämtning. Soporna hämtas varje eller varannan vecka mellan 1 maj och 31 oktober. 

Grundavgifter för fritidshus 2019

Grundavgift

Pris

Grundavgift utan matavfallsinsamling

850 kr/år

Grundavgift med matavfallsinsamling

250 kr/år

 

Tömningsavgifter 2019  

Pris

Restavfall 13 eller 26 tömningar/år

32:50 kr/tömning

Matavfall 13 eller 26 tömningar per år

27:50 kr/tömning

Övriga tjänster som ingår i din grundavgift:

Övriga tjänster

Tjänst

Pris

Röda boxen för el- och farligt avfall

Ingår i grundavgiften

Hämtning av Röda boxen

Ingår i grundavgiften

Hämtning av stort elavfall

Ingår i grundavgiften

Tillgång till SÖRABs återvinningscentraler

Ingår i grundavgiften

Tillgång till mobila återvinningscentralen

Ingår i grundavgiften

Tre extra hämtningar av matavfall per år*

Ingår i ditt matavfallsabonnemang

*På din ordinarie hämtdag, mellan dina ordinarie hämtveckor

Tilläggstjänster:

Tilläggstjänster är tjänster kommunen erbjuder men som inte ingår i din grundavgift.

Tilläggstjänster 2019

Tilläggstjänst

Pris

Övrigt

Trädgårdsavfall i bunt/säck

325 kr/mᵌ

Beställs via Väsby Direkt

Grovavfall i storsäck (2mᵌ)

Från 490 kr/säck

Beställs via Väsby Direkt

Fallfrukt i storsäck (1mᵌ)

450 kr/säck

Beställs via Väsby Direkt

Grovavfall i container

från 1100 kr/container

Beställs via Väsby Direkt

Hämtning av löst grovavfall

300 kr/mᵌ

Beställs via Väsby Direkt

Hämtning av matavfall varje vecka under sommaren*

165 kr

Beställs via Väsby Direkt

Extra hämtning på ordinarie hämtdag, mellan ordinarie hämtveckor

55 kr/tömning

Beställs via Väsby Direkt

Extra hämtning utöver ovan (restavfall)

142,5 kr/kärl

Beställs via Väsby Direkt

Extra hämtning utöver ovan (matavfall)

137,5 kr/kärl

Beställs via Väsby Direkt

*Gäller juni, juli och augusti för dig med varannan veckas-tömning. Tjänsten är ett abonnemnag som löper till dess att du säger upp den. För dig som har hämtning av matavfall jämna veckor börjar sommarhämtningen vecka 23 och slutar vecka 35. För dig som har hämtning av matavfall udda veckor börjar sommarhämtningen vecka 22 och slutar vecka 34.

Regler:

Var förberedd inför tömning:

  • Soptunnan ska stå vid vägen senast 06:00 dagen soporna hämtas. Ställ gärna ut den kvällen innan.
  • Det måste gå att stänga locket helt. Överfulla eller för tunga soptunnor hämtas inte.
  • Det ska vara skottat och sandat fram till soptunnorna vintertid så att chauffören inte halkar och gör sig illa.

Mer information om vilket ansvar du som fastighetsägare eller boende har finns i Avfallsföreskrifterna.

Grundavgift

Alla fastighetsägare måste ha ett abonnemang för restavfall. Som bostadsrättsförening eller hyresvärd betalar ni en grundavgift per hushåll.


Grundavgift 2019

Pris

Grundavgift utan matavfallsinsamling

1500 kr/lägenhet

Grundavgift med matavfallsinsamling

500 kr/lägenhet

Abonnemang

Ni kan välja att få restavfallet hämtat en, två eller tre gånger i veckan. Kostnaden beror på vilken storlek ni har på kärlen och hur ofta de töms.

Abonnemang 2019

Avfallsslag och kärlstorlek

Pris per kärl och hämtningstillfälle

Restavfall 660 liter

110 kr

Restavfall 370 liter

65 kr

Restavfall 130 - 190 liter

32:50 kr

Grovavfall 660 liter

247:50 kr

Grovavfall 1000 liter

282:50 kr

Vid tömning 2 gånger per vecka tillkommer en avgift på 10% av ordinarie avgift.

Vid tömning 3 gånger per vecka tillkommer en avgift på 20% av ordinarie avgift.

Matavfallsinsamling

Ni kan erbjuda era boende matavfallsinsamling. Matavfallet hämtas en gång i veckan. Kommunen tillhandahåller matavfallsinsamling i 140 liters-kärl eller i underjordsbehållare.

Matavfallsabonnemang 2019

Behållare

Pris per behållare och tömning

Behandlingsavgift

140 liter, kärl

27:50

0kr

Underjordsbehållare

412:50 kr

50 kr/ton

Övriga tjänster

I grundavgiften ni betalar för varje hushåll ingår hämtning av elavfall. Kontakta Väsby Direkt, tryckval 4 för att beställa.

Utrustning för insamling av elavfall (bur på hjul, lysrörshållare, batteriboxar, boxar för glödlampor och liknande) hyr eller köper ni själva av valfri entreprenör.

Tilläggstjänster

Tilläggstjänster är sådana tjänster som kommunen erbjuder som ni betalar extra för.

Tilläggstjänster 2019

Tilläggstjänst

Pris

Trädgårdsavfall i bunt/säck

325 kr/mᵌ

Fallfrukt i storsäck (1mᵌ)

450 kr/säck

Grovavfall i storsäck

Från 490 kr/säck

Grovavfall i container

Från 1100 kr/container

Extra hämtning av restavfall

Ordinarie hämtningsavgift + 250 kr/kärl

Extra hämtning av elavfall

500 kr/gång

Extra hämtning av grovavfall

Ordinarie hämtningsavgift + 380 kr/kärl

Extra hämtning av matavfall

Ordinarie hämtningsavgift + 250 kr/kärl

Mobila återvinningscentralen

Som bostadsrättsförening eller hyresvärd kan ni hyra den mobila återvinningscentralen. Kontakta SÖRAB för mer information om bokning och priser på mavc@sorab.se

Farligt avfall

För att få ha insamling av farligt avfall i flerbostadshus krävs tillstånd. Mer information hur ni går tillväga hittar ni på sidan Farligt avfall.

Regler

  • Senast klockan 06.00 dagen då soporna hämtas ska det vara framkomligt i miljörum eller vid kärlskåp.
  • De som hämtar ska kunna dra soptunnorna obehindrat till bilen. Det får inte ligga eller stå sopor eller annat i vägen.
  • Överfulla eller för tunga kärl hämtas inte.
  • Belysningen måste fungera så att de som hämtar ser vad de gör.
  • Vintertid ska det vara skottat och sandat fram till hämtningstället så att chauffören inte halkar och gör sig illa.

Felsorteringsavgift

Kommunen har rätt att ta ut felsorteringsavgifter för felsorterat avfall och om reglerna för hämning inte följs.

Mer information om vilket ansvar som du som fastighetsägare eller boende har finns i Avfallsföreskrifterna. De finns att ladda ner under Relaterad information längst ner på sidan.

Nyinflyttad

Välkommen till Upplands Väsby! Flyttar du in i en villa eller ett radhus behöver du starta ett nytt avfallsabonnemang. Det gör du lättast i vår e-tjänst. För att använda e-tjänsten måste du ha ett BankID.

Du kan också kontakta kommunens kontaktcenter Väsby Direkt på 08 - 590 970 00, tryckval 4.

Abonnemang

Ditt abonnemang består av två delar. En fast grundavgift och en rörlig tömningsavgift. Den beror på hur ofta dina sopor töms.

Grundavgift

Grundavgiften betalar du oavsett vilket abonnemang du väljer. Har du matavfallsinsamling eller en godkänd kompost för mavfall betalar du en lägre grundavgift.


Grundavgifter 2019

Pris

Grundavgift utan matavfallsinsamling

1700 kr/år

Grundavgift med matavfallsinsamling

500 kr/år

Tömningsavgift

Hur mycket du betalar beror på hur ofta dina soptunnor töms.

Du kan välja att ha tömning varje, varannan, var fjärde eller var åttonde vecka för restavfallet. För matavfallet väljer du tömning varje eller varannan vecka.

 

Tömningsavgifter 2019  

Pris

Restavfall 26 eller 52 tömningar/år

32:50 kr/tömning

Restavfall 13 eller 7 tömningar per år*

32:50 kr/tömning

Matavfall 26 eller 52 tömningar per år

27:50 kr/tömning

Grovavfall 2 hämtningar per år (vår och höst)

235 kr/år

*endast möjligt om du har matavfallsinsamling

Övriga tjänster som ingår i din grundavgift:

Övriga tjänster

Tjänst

Pris

Röda boxen för el- och farligt avfall

Ingår i grundavgiften

Hämtning av Röda boxen

Ingår i grundavgiften

Hämtning av stort elavfall

Ingår i grundavgiften

Tillgång till SÖRABs återvinningscentraler

Ingår i grundavgiften

Tillgång till mobila återvinningscentralen

Ingår i grundavgiften

Tre extra hämtningar av matavfall per år*

Ingår i ditt matavfallsabonnemang

*På din ordinarie hämtdag, mellan dina ordinarie hämtveckor

Tilläggstjänster:

Tilläggstjänster är tjänster kommunen erbjuder men som inte ingår i din grundavgift.

Tilläggstjänster 2019

Tilläggstjänst

Pris

Övrigt

Trädgårdsavfall i bunt/säck

325 kr/mᵌ

Beställs via Väsby Direkt

Grovavfall i storsäck (2mᵌ)

Från 490 kr/säck

Beställs via Väsby Direkt

Fallfrukt i storsäck (1mᵌ)

450 kr/säck

Beställs via Väsby Direkt

Grovavfall i container

från 1100 kr/container

Beställs via Väsby Direkt

Hämtning av löst grovavfall

300 kr/mᵌ

Beställs via Väsby Direkt

Hämtning av matavfall varje vecka under sommaren*

165 kr

Beställs via Väsby Direkt

Extra hämtning på ordinarie hämtdag, mellan ordinarie hämtveckor

55 kr/tömning

Beställs via Väsby Direkt

Extra hämtning utöver ovan (restavfall)

142,5 kr/kärl

Beställs via Väsby Direkt

Extra hämtning utöver ovan (matavfall)

137,5 kr/kärl

Beställs via Väsby Direkt

*Gäller juni, juli och augusti för dig med varannan veckas-tömning. Tjänsten är ett abonnemnag som löper till dess att du säger upp den. För dig som har hämtning av matavfall jämna veckor börjar sommarhämtningen vecka 23 och slutar vecka 35. För dig som har hämtning av matavfall udda veckor börjar sommarhämtningen vecka 22 och slutar vecka 34.

Dela soptunnor med din granne

Om du bara har lite avfall kan du dela både rest- och matavfallskärl med dina grannar.

Varje hushåll betalar sin egen grundavgift men ni delar på tömningsavgiften. Lägger ni till matavfallsinsamling får alla hushållen den lägre grundavgiften.

Skriv ut blankett för delat restavfallskärl i Självservice

Skriv ut blankett för delat matavfallskärl i Självservice

Regler:

Var förberedd inför tömning:

  • Soptunnan ska stå vid vägen senast 06:00 dagen soporna hämtas. Ställ gärna ut den kvällen innan.
  • Det måste gå att stänga locket helt. Överfulla eller för tunga soptunnor hämtas inte.
  • Det ska vara skottat och sandat fram till soptunnorna vintertid så att chauffören inte halkar och gör sig illa.

Mer information om vilket ansvar du som fastighetsägare eller boende har finns i Avfallsföreskrifterna.

Grundavgift

Alla företag och verksamheter ska betala en grundavgift för sophämtningen. Hyr ni lokal ingår ofta grundavgiften i hyran.


Grundavgift 2019


Grundavgift

950 kr/verksamhet

Abonnemang

Ni kan välja att få restavfallet hämtat en, två eller tre gånger i veckan. Kostnaden beror på vilken storlek ni har på kärlen och hur ofta de töms.

Restavfall

Restavfallet ska endast innehålla brännbart avfall som inte går att materialåtervinna. Restavfallet ska alltså inte innehålla förpackningar, returpapper, elavfall, farligt avfall, icke-brännbart avfall eller vätskor.

Priser för hämtning av restavfall 2019

Behållare

Kr/hämtningstillfälle

Behandlingsavgift

Komprimator och stationära sopsugar

1450 kr/behållare

1005 kr/ton

Restavfall i säck från soprum

285 kr/mᵌ

Ingår i hämtningsavgiften

660 liter kärl, osorterat restavfall
(för verksamheter utan matavfallsinsamling)

220 kr/kärl

Ingår i hämtningsavgiften

660 liter sorterat restavfall (fritt från förpackningar, matavfall och returpapper)

110 kr/kärl

Ingår i hämtningsavgiften

Vid tömning 2 gånger per vecka tillkommer en avgift på 10% av ordinarie avgift.

Vid tömning 3 gånger per vecka tillkommer en avgift på 20% av ordinarie avgift.

Matavfall

Kommunen erbjuder hämtning av matavfall i 140-liters kärl eller i tank.

Det får endast vara matavfall i kärlet eller tanken. Det får inte finnas förpackningar, vätskor, jord, blommor eller trädgårdsavfall i matavfallskärlet.

Observera att kommunen inte har något abonnemang för förpackat matavfall. Vill ni ha hämtning av det är det fritt att vända er till valfri entreprenör.

Priser för hämtning och behandling av matavfall 2019

Behållare

Kr/hämtningstillfälle

Behandlingsavgift

Hämtning av matavfall i 140 liters-kärl

40 kr/kärl

50 kr/ton

Hämtning av matavfall i tank upp till 1mᵌ

615 kr

50 kr/ton

För varje tillkommande mᵌ i tank

100 kr/mᵌ

50 kr/ton

Felsorteringsavgift

Vid felsortering av matavfall debiteras en felsorteringsavgift utöver kostnaden för hämtningen. Som felsorterat matavfall räknas exempelvis förpackat matavfall. 2019 är avgiften 2000 kronor.

Grovavfall

Kommunen erbjuder abonnemang för grovavfall i 660 liters-kärl och 1000 liters-kärl.

Priser för hämtning av grovavfall 2019

Kärlstorlek

Pris per kärl och hämtningstillfälle

660 liters-kärl

247:50 kr

1000 liters-kärl

282:50 kr

Tilläggstjänster

Tilläggstjänster är sådanna tjänster som kommunen erbjuder som ni betalar extra för.

Priser för tilläggstjänster 2019

Tilläggstjänst

Pris

Extra hämtning av restavfall

Ordinarie hämtningsavgift + 250 kr/kärl

Extra hämtning av grovavfall

Ordinarie hämtningsavgift + 380 kr/kärl

Betalsäckar (10x160 liter)

550 kr

Farligt avfall

Farligt avfall som uppkommer i verksamheten kan hämtas av valfri entreprenör eller lämnas på SÖRABs återvinningscentraler mot betalning.

Mer information på SÖRABs hemsidalänk till annan webbplats

Regler

Du som verksamhetsutövare är skyldig att hantera avfallet som uppkommer i verksamheten på rätt sätt. Avfallet får inte utgöra någon risk för människors hälsa eller miljön och ni ska underlätta återvinning och miljösäker hantering.

Ni är också skyldiga att utforma hämtningsplatsen för era sopor så att det uppfyller kraven för en bra arbetsmiljö. Platsen ska bland annat vara ordentligt belyst och gå att rengöra.

Mer information om vilket ansvar som du som verksamhetsutövare har finns i Avfallsföreskrifterna. De finns att ladda ner under Relaterad information längst ner på sidan.

Felsorteringsavgift

Vid felsortering av avfall debiteras en avgift på 2000 kr utöver kostnaden för hämtningen. Som felsorterat avfall räknas exempelvis elavfall eller farligt avfall i restavfallet.Förpackat matavfall i restavfallet räknas också som felsortering.

Lagar, föreskrifter och regler

Varje kommun är enligt lag skyldig att ha en renhållningsordning. I Upplands Väsby består den av två delar: de lokala avfallsföreskrifterna och avfallsplanen.

Avfallsföreskrifterna

Här beskrivs hur avfall ska hanteras och tas om hand i Upplands Väsby. Till avfallsföreskrifterna hör också tillämpningsanvisningar. De innehåller förtydliganden, kompletteringar och kommentarer till föreskrifterna. De finns att ladda ner under Relaterad information längst ner på sidan.

Avfallsplanen

Avfallsplanen sätter upp mål för avfallshanteringen fram till år 2020. Vägledande för planen är att avfallshanteringen ska vara en del av ett hållbart samhälle. Det avfall som uppkommer ska vara en resurs och inte ett miljöproblem. Avfallsplanen är gemensam med de andra SÖRAB-kommunerna.

Länk till mer information på SÖRABs hemsidalänk till annan webbplats

Avfallsdispenser

Du kan få dispens från din ordinarie sophämtning, latrin- och slamtömning. För att få dispens måste du ansöka om det hos bygg- och miljönämnden.

Längre sophämtnings-intervall

Om du har anmält din hemkompost till kommunen kan du ansöka om längre hämtningsintervall för dina hushållssopor.

  • För permanentbostad ska ansökan vara inne hos bygg- och miljönämnden senast sex veckor före det datum som det nya intervallet ska börja gälla ifrån.
  • För fritidsbostad ska ansökan vara inne hos bygg- och miljönämnden senast 1 mars samma år.

Uppehåll i din sophämtning

Om du inte ska använda din permanentbostad på minst tre sammanhängande månader kan du ansöka om uppehåll i sophämtningen.

Ansökan vara inne hos bygg- och miljönämnden senast sex veckor före du vill att sophämtningen ska upphöra.

Om du inte kommer använda din fritidsbostad under perioden 1 maj - 31 oktober ska ansökan vara inne vara hos bygg- och miljönämnden senast 1 mars samma år.

Alla dispenser är personliga och upphör att gälla vid ägarbyte eller om förutsättningarna ändras. Uppehåll i sophämtningen beviljas i regel för max 1 år i taget.

Har du gemensam sophämtning eller latrin- och slamtömning med din granne?

Om ni är flera som delar på soptunnan kan du som enskild delägare inte beviljas dispens. Så länge bostaden eller fastigheten används måste ni ha sophämtning och latrin- och slamtömning. Däremot kan ni få längre mellan sophämtningarna om ni ansluter er till matavfallsinsamlingen. Mer information om hur ni gör det finns på sidan Matavfall.

Handläggning av avfallsdispenser

När du har skickat in din ansökan kommer den att registreras och diarieföras. Efter det tilldelas den en handläggare som granskar den. Behövs det kompletteringar i din ansökan hör vi av oss till dig. När handläggningen är färdig, fattar bygg- och miljönämnden beslut i ärendet. När beslutet är fattat meddelar vi dig. För handläggningen av avfallsdispenser tas en fast avgift ut enligt gällande taxa.

Taxa för prövning och tillsyn inom miljöbalkens område

Vid frågor kontaktar du Miljöavdelningen via Väsby Direkt. Telefon: 08 – 590 970 00

Mail: vasbydirekt@upplandsvasby.se

Senast uppdaterad: 12 juli 2019
Bygga, bo och miljö