Livsmedel

Du kan anmäla till oss om du misstänker att du har fått matförgiftning eller en allergisk reaktion efter att ha ätit på ett serveringsställe i Upplands Väsby. Du kan också lämna klagomål på livsmedelshantering eller på en vara som säljs i en livsmedelsbutik. Här hittar du som konsument några tips om livsmedelsförvaring, livsmedelsinformation med mera.

Om du har blivit matförgiftad eller fått en allergisk reaktion

Om du misstänker du att du blivit matförgiftad av något som du ätit eller druckit på ett serveringsställe i Upplands Väsby, bör du snarast anmäla det. En snabb anmälan kan hindra att fler blir sjuka. Det är även viktigt att anmäla allergireaktioner.

Du kan enkelt anmäla misstänkt matförgiftning via kommunens e-tjänst (under Bygg, bo och miljö, scrolla ned till Livsmedel), alternativt kontakta Väsby Direkt.

När du gör en anmälan om misstänkt matförgiftning kommer du att få svara på några frågor till exempel:

  • vad du åt
  • vid vilken tidpunkt du åt
  • vilka symptom du har/haft

Du kan komma att kontaktas för kompletterande frågor.

Vid misstänkta matförgiftningar kontrolleras bland annat rengöring och hantering av livsmedel i verksamheten. I vissa fall tas även prover på den typ av livsmedel som anmälaren uppgett att den har ätit. Det görs även en bedömning om anmälan kan kopplas ihop med andra anmälningar om matförgiftningar.

Om du har serverats eller köpt ett livsmedel som du har reagerat på, trots att du har informerat om din allergi, kan livsmedelsföretagaren (till exempel en restaurang eller ett café) ha begått ett fel.

Alla livsmedelsföretag är skyldiga att se till att personalen har tillräckliga kunskaper om livsmedelshygien och att företaget har rutiner som säkerställer att den mat som säljs är säker att äta. Om du är på restaurang har du rätt att veta om maträtten innehåller allergener.

Om du har klagomål på livsmedelshanteringen i en butik eller restaurang kan du höra av dig till oss via Väsby Direkt, så gör vi en utredning. Du kan också vända dig direkt till företaget.

Om du har köpt en vara som är dålig ska du i första hand kontakta butiken eller tillverkaren. Är du inte nöjd med bemötandet kan du kontakta oss. Om du vill lämna ett klagomål på en vara som du har köpt är det bra att vara så specifik som möjligt. Ange till exempel:

  • varför du inte är nöjd
  • namnet på varan
  • tillverkare
  • datum
  • eventuellt löpnummer/batchnummer

Alltför mycket mat slängs bort i onödan. Ta hand om din mat och dina livsmedel på rätt sätt då minskar du ditt matsvinn.

Förvara maten enligt instruktionerna på förpackningen. För känsliga livsmedel som köttfärs och färsk fisk är kyla extra viktig, ha ordentligt kallt i kylskåpet. "Bäst-före-snooza" – det vill saga titta, lukta och smaka innan du slänger maten. Väldigt ofta kan den ätas trots att bäst före-datumet är passerat.

Mat som passerat sista förbrukningsdag får inte säljas och ska inte ätas eftersom det oftast är känsliga livsmedel, men mat som passerat bäst före datum får säljas och kan gå att äta om det inte luktar och smakar illa.

Senast uppdaterad: 29 september 2021