Här hittar du vårt utbud av kurser för elevgrupper.
Ett digitalt verktyg där man kan koppla samman olika typer av vardagsföremål som t ex frukter och gem för att kunna programmera och styra en dator när man vidrör material. Här får barnen ett spännande och lekfullt möte med fysik, teknik och programmering i Scratch.
Lämplig för förskolans yngre åldrar.
Här kommer barnen få träna sekventiellt tänkande genom en blandning av lek och programmering med varandra. De kommer att programmera varandra analogt men även använda Beebots och BlueBots till olika programmeringsuppdrag.
Lämplig för förskolans äldre åldrar och upp till årskurs 3.
Bygga självgående minirobotar eller skapa Daidalos livspuckar (eleverna har med sig varsin tom snusdosa) och få prova på att löda fast dioder. Vi går igenom hur man kopplar ihop lampor o batterier o förklarar hur elektricitet fungerar.
Lämplig för förskolans äldre åldrar upp till årskurs 5.
Ett digitalt verktyg där man kan koppla samman olika typer av vardagsföremål som t ex frukter och gem för att kunna programmera och styra en dator när man vidrör material. Här får barnen ett spännande och lekfullt möte med fysik, teknik och programmering i Scratch.
Lämplig för förskolans äldre åldrar upp till årskurs 5.
Barnen utför Robotspaningar innan de kommer till oss och vi samtalar om deras spaning med syfte till att synliggöra vår datoriserade värld. Barnen får därefter bygga Tramsbotar med vår hjälp.
Lämplig för förskolans äldre åldrar.
Vi går igenom lite grunder i blockprogrammering. Vi kommer att bygga en programmerbar modell i Lego WeDo som sedan ska programmeras till att sända bestämda koder av blinkande signaler.
Lämplig för årskurs 1-4.
Vi går igenom lite grunder i blockprogrammering. Vi kommer att bygga en programmerbar modell i Lego WeDo som sedan ska programmeras till att sända bestämda koder av blinkande signaler.
Lämplig för årskurs 1-4.
Vi går igenom lite grunder i blockprogrammering. Vi kommer att bygga en programmerbar modell i Lego WeDo som sedan ska programmeras.
Lämplig för årskurs 1-4.
Lär dig grunderna i blockprogrammering med Scratch som redskap. Vi går igenom grunderna i hur man programmera med block och hur editorn Scratch fungerar. Eleverna får lära sig hur man lägger till och ändrar olika karaktärer, bakgrunder, hittar i menyerna samt får göra en enklare programmering.
Lämplig för årskurs 4-7.
Lär dig grunderna i blockprogrammering med micro:bit som redskap. Vi går igenom hur editorn fungerar, hur man hittar i de olika menyerna samt hur man kan skapa olika funktioner i olika menyer. Eleverna får göra små korta projekt.
Lämplig för årskurs 4 -7.
Hur fungerar en 3D-printer och vad kan man göra med den? Vi lär oss om hur man går från idé till prototyp med ett CAD-program (TinkerCAD) och skriver ut fysiska objekt i en 3D-skrivare. (4-GY,
Lämplig för årskurs 6-9.
Skapa mer avancerade experiment och IoT-tillämpningar med micro:bit. Vi lär oss hur man ansluter externa sensorer, dioder, moterer mm till micro:bit för att skapa olika funktionella system eller utför fysisk/teknik-experiment. (7-GY
Lämplig för årskurs 6-9.