• Startsida
  • / Succé för kommunens digitala hemguide

Succé för kommunens digitala hemguide

Den digitala hemguiden Björn Karlsson gör succé bland Väsbys äldre. Allt fler hör av sig för att bli vän med digitala tjänster och få en enklare vardag.

Björn Karlsson är digital hemguide i Upplands Väsby kommun.

Björn Karlsson är digital hemguide i Upplands Väsby kommun.

Tycker du att det är svårt att begripa sig på datorn, hur man mejlar eller betala räkningar ”på nätet”? Då är en digital guide rätt person för dig! Sedan ett halvår tillbaka erbjuder kommunen en digital hemguide till alla som fyllt 70 år och är boende i Upplands Väsby. Den digitala hemguiden gör hembesök och hjälper äldre att komma igång med appar i smarttelefonen, på surfplattan eller i datorn. De äldre lär sig hur man med hjälp av den digitala världen kan få en tryggare och enklare vardag.

Okunskap och oro inför digital teknik kan få äldre att känna sig utanför i samhället. Det vill vi motverka. Både den enskilde och samhället har allt att vinna på att man genom en kunnig person lär sig använda säkra digitala tjänster. Vi ser en stor nytta med att bidra till denna samhällsservice, säger omsorgsnämndens ordförande Margareta Hamark (L).

Den digitala hemguiden i Väsby heter Björn Karlsson. Han blev uppmärksammad av Sveriges Radio P4 Stockholm i december. Nu har han dessutom gjort ett utskick till 6 000 Väsbybor som är 70 år eller äldre och berättat om sig själv. Responsen har varit enorm och Björn Karlsson är nu fullbokad under de närmaste veckorna.

Björn Karlsson lär inte bara ut säkerhet och hur man skaffar ett BankID. Den som är intresserad kan dessutom få hjälp med att ladda ner appar med spel, korsord och sociala medier som Instagram och Facebook.

Jag möter en enorm tacksamhet och lättnad hos många. Det är inte lätt att hänga med i den digitala världen. Alla är kanske inte superintresserade, men de inser ändå att ett BankID avsevärt underlättar vardagen. Desto gladare blir de över att jag kan hjälpa dem, säger Björn Karlsson.

Björn Karlsson identifierar sig alltid med ett ID-kort som tydligt intygar att han jobbar för kommunen. Där finns också ett telefonnummer till kommunen, ifall man vill ringa och kontrollera att allting stämmer. Björn Karlsson gillar att dela med sig av tips till de äldre:

Att för första gången sätta sig in i den digitala världen kan kännas tungt. Mitt tips till den enskilde är att undvika sådant som känns onödigt för dig. Fokusera på att lära dig det som är relevant såsom att betala räkningar, använda BankID och 1177-Vårdguiden.

Ett besök av kommunens digitala hemguide är kostnadsfritt.

Fakta: Björn Karlssons tips till äldre

  • Skriv ner dina lösenord och koder och förvara dem på ett säkert ställe! Att återställa lösenord och konton kan vara krångligt och tidskrävande.
  • Använd BankID! Många äldre vet inte att BankdID faktiskt är en digital legitimation som gör det möjligt för dig att identifiera dig mot företag, signera handlingar och på ett säkert sätt logga in på olika sidor utan lösenord.
  • Tryck aldrig på okända länkar i e-post och sms! Banker, myndigheter och seriösa företag kommer aldrig kontakta dig och be dig ange lösenord eller koder. Om du känner dig osäker, avsluta samtalet och upprätta kontakt själv.
  • Många upplever att det är svårt att skriva på telefonen för att siffrorna är så små. Köp en skrivpenna, då blir det mycket enklare att träffa rätt!
  • Installera appen 1177-Vårdguiden! Där kan du läsa dina journaler, se bokade tider, göra vårdval med mera.
Senast uppdaterad: 21 februari 2022