Trygghetslarm och nattsensor

Ett trygghetslarm eller en nattsensor kan göra att du känner dig säkrare i ditt hem både på dagen och på natten.

Skriv ut och ladda ner blanketter i självservice

Hur ansöker jag?

Du ansöker om trygghetslarm eller tillsyn via nattsensor digitalt eller genom att skicka in din skriftliga ansökan. Du kan även ansöka genom att kontakta en biståndshandläggare via Väsby direkt på telefonnummer 08-590 970 00. Därefter utreds dina behov tillsammans med en biståndshandläggare.

Trygghetslarm

Larmet består av en larmklocka som du bär runt handleden eller i ett band runt halsen. Larmet är enkelt och fristående.

Larmpersonal kommer hem till dig

När du trycker på larmknappen ringer du automatiskt upp en larmcentral. Där finns personal som svarar dygnet runt. Personal kommer hem till dig inom 30 minuter.

Du kan larma var du än befinner dig i din bostad. Larmet fungerar inte utomhus.

Det är Anooni Cares Länk till annan webbplats. personal som kommer hem till dig när du har larmat med ditt trygghetslarm.

När ska trygghetslarmet användas?

Trygghetslarmet ska användas vid akuta situationer, till exempel om du ramlat och behöver hjälp att komma upp. Larmet ska inte ersätta hemtjänstinsatser. Om du är i behov av akut vård kan du ringa 112.

Kostnad

Avgiften för trygghetslarm är baserad på din inkomst och kostar max 300 kronor per månad.

Nattsensor

Om du är beviljad nattillsyn men inte vill bli väckt kan du få tillsyn via en nattsensor. Nattpersonalen tittar till dig via sensorn på överenskomna tider. På så sätt kan du få en god sömn och samtidigt känna dig trygg. Om du inte är vid sängen på överenskommen tid kommer personalen hem till dig och hjälper till med det som behövs.

Kostnad

Du betalar ingenting för sensorn som sätts upp hemma hos dig. Du betalar endast för den utförda tiden.

Senast uppdaterad: 28 april 2023