Information till partier i EU-valet 2024

Inför EU-valet 2024 fattar valnämnden i Upplands Väsby kommun många beslut om det praktiska genomförandet av val i kommunen. På denna sida finns information och vissa beslut från valnämnden som är viktiga för alla partier som ställer upp i valen att ta del av.

Valnämndens samtliga beslut inför valåret 2024 kan du läsa i Valnämndens protokoll.
Se protokoll från Valnämndens sammanträden

Politisk påverkanskampanj i eller i anslutning till vallokal och förtidsröstningslokal

Den 10 oktober 2023 beslutade valnämnden om riktlinjer och instruktioner för hantering av propaganda. Dessa instruktioner och röstmottagares anvisningar ska följas av alla partier, även de partier som inte är representerade i valnämnden eller i kommunfullmäktige.

§ 9 Riktlinjer och instruktioner för hantering av propaganda i och i anslutning till ett röstmottagningsställe vid Europaparlamentsvalet 2024 i Upplands Väsby kommun (VN/2023:13) Pdf, 243 kB.

Förtidsröstningen sker i dessa lokaler:

• Väsby Centrum, Dragonvägen 86, entré väst, mellan Apotek Hjärtat och kommunreceptionen
  • Torgytan, Messingen vid Upplands Väsby station
  • Löwenströmska sjukhuset, Löwenströms väg 5
  • Sigma Centrum.

Öppettiderna ser du i tabellen nedan. Var uppmärksam på att öppettiderna varierar.

Öppettider för förtidsröstningslokaler

Lokal

Måndag-fredag

Valdagen 9 juni

Dragonvägen 86 i Väsby Centrum, entré väst

22 maj–9 juni

Nationaldag 6 juni öppet 11.00–18.00.

10.00–19.00

(25 maj, 1 juni, 8 juni)

10.00–18.00

(26 maj, 2 juni)

11.00–18.00

08.00–21.00

Torgytan Messingen vid Upplands Väsby station

27 maj–8 juni

Observera!
Nationaldag 6 juni stängt.

10.00–18.00

(1 juni, 8 juni)

10.00–16.00

(2 juni)

12.00–16.00

Löwenströmska sjukhuset

4-5 juni

13.00–17.00

Sigma Centrum

3–7 juni

Öppet nationaldagen 6 juni.

16.00–19.00

Adresser till vallokaler i Upplands Väsby kommun

Det finns 28 valdistrikt/vallokaler i Upplands Väsby.

Valdistrikt och vallokaler

Odenskolan, matsal

Odenslunda Norra

Odenskolan, matsal

Distribution och utläggning av valsedlar

Inför varje val beslutar valnämnden om vilken ordning valsedlarna ska stå i valsedelställen. I februari beslutade valnämnden att valsedlarna ska stå i den här ordningen i valsedelstället i EU-valet 2024:

• Kolumn 1: Enprocentspartiers namnvalsedlar i bokstavsordning & blanka valsedlar längst ner
  • Kolumn 2: Övriga partiers namnvalsedlar i bokstavsordning
  • Kolumn 3: Övriga partiers partivalsedlar i bokstavsordning

Enprocentspartier är de partier som har fått mer än en procent av rösterna vid tidigare EU-val och uppfyllt kraven för att få de utlagda i valsedelställen. Övriga partier, inte enprocentpartierna, levererar själva valsedlar till vallokaler och förtidsröstningslokaler under deras ordinarie öppettider. Röstmottagare placerar dessa i valsedelställ och upprätthåller ordningen men ansvarar inte för att meddela partierna om dessa tar slut.

Läs hela nämndbeslutet ur sammanträdesprotokollet Pdf, 265 kB.

Vid EU-valet är valsedlarna vita. Det finns tre olika sorters valsedlar, dessa är namnvalsedlar, partivalsedlar och blanka valsedlar. Vid EU-val är hela Sverige en valkrets, det innebär att namnvalsedlar förekommer i större utsträckning än partivalsedlar.

• Namnvalsedlar använder du om du vill personrösta. Namnvalsedlar är valsedlar med partinamn och en kandidatlista. På en namnvalsedel ryms det totalt 72 kandidatnamn. Kryssa i rutan bredvid namnet på den kandidat som du vill personrösta på.
  • Partivalsedlar använder du om du vet vilket parti du vill rösta på. Du kan även personrösta med en partivalsedel. Skriv då kandidatens namn på partivalsedeln.
  • Blanka valsedlar använder du när det parti eller den kandidat som du vill rösta på inte finns på någon av de andra valsedlarna. Skriv bara partiets namn om du vill rösta på parti. Skriv både partiets och kandidatens namn om du vill personrösta.

Ordningen i valsedelstället

Varje valsedelställ består av tre kolumner med tolv rader. Varje valsedelställ skärmas också av för att hindra insyn och skydda valhemligheten. Observera att vid EU-valet är valsedlarna vita.

Kolumn 1: namnvalsedel enprocentpartierna och längst ner blanka valsedlar. Röstmottagare ansvarar för ordning och utläggning. Valnämnden ansvarar för distributionen till vallokaler och röstningslokaler för förtidsröstning. Röstmottagare kontaktar valkansliet när hälften gått åt för påfyllnad av lager.

Kolumn 2: Övriga parters namnvalsedlar (bokstavsordning).

Kolumn 3: Övriga parters partivalsedlar (bokstavsordning)

Partivalsedlar och namnvalsedlar från övriga partier får endast läggas ut om för de partier som anmält deltagande i valet senast 10 maj 2024 till Valmyndigheten. Partierna levererar partivalsedlar och namnvalsedlar till vallokaler och röstningslokaler för förtidsröstning. Röstmottagare placerar dessa i valsedelställ och upprätthåller ordningen men ansvarar inte för att meddela partierna om dessa tar slut.

Den exakta ordningen i valsedelstället

Kolumn 1:
Namnvalsedel för enprocentspartierna + blanka

Kolumn 2:
Namnvalsedel övriga partier

Kolumn 3:
Partivalsedlar övriga partier

Arbetarepartiet - Socialdemokraterna

Centerpartiet

Kristdemokraterna

Liberalerna

Miljöpartiet de gröna

Moderaterna

Piratpartiet

Sverigedemokraterna

Vänsterpartiet

Värdigt liv (tidigare Feministiskt initiativ)

Blank valsedel

Ö

Anmäl deltagande i EU-valet

Sista dag för partier att anmäla deltagande till valet är 10 maj 2024. Anmälan gör du till Valmyndigheten.

Läs om hur du anmäler deltagande i val på Valmyndighetens webbplats Länk till annan webbplats.

Se även Valmyndighetens kalender inför EU-valet 2024 Länk till annan webbplats.

Att rösta i EU-valet

Om hur röstningen går till i Upplands Väsby