Stödpedagog för digitala tjänster till Upplands Väsby kommun

Vill du vara med och stärka Väsbybors digitala självkänsla? Vill du hjälpa andra att förstå och använda sina digitala verktyg på bästa sätt? Är du dessutom lugn, pedagogisk och trygg? Sök då tjänsten som stödpedagog för digitala tjänster i Upplands Väsby kommun!

Vi erbjuder dig

Ett stimulerande och självständigt arbete med möjlighet att påverka och utveckla. Du kommer att bli en del av en positiv arbetsgrupp med engagerade kollegor som tillsammans månar om ett gott arbetsklimat som bygger på kunskap, samarbete och gemenskap. Tillsammans med din närmaste kollega, kommunens digitala hemguide som arbetar mot seniorer över 70 år, utformar och planerar du ditt arbete.

Om oss

Tjänsten som stödpedagog för digitala tjänster kommer att vara placerad på avdelningen för verksamhetsstöd och utveckling som arbetar med olika former av verksamhetsstöd och verksamhetsutveckling. Vår vision är att tillsammans med kontorets verksamheter målinriktat driva utveckling framåt och sammanhållet. Detta för att möta framtidens behov av socialtjänst, Väsbybornas förväntningar, de politiska målen och lagstiftningens krav.

Medarbetare på avdelningen arbetar i olika roller med frågor som rör socialtjänstens alla områden. Vi ansvarar för den övergripande förvaltningen och utvecklingen av verksamhetssystemen, driver och medverkar i projekt och andra utvecklingsinitiativ samt stödjer användare av välfärdsteknik och andra digitala tjänster.

Om tjänsten

Tjänsten som stödpedagog för digitala tjänster är ny och den målgrupp som du kommer att erbjuda ditt stöd till är personer med pågående biståndsbeslut från någon av socialtjänstens enheter samt de som är i kontakt med en öppen verksamhet inom socialtjänsten. Uppdraget är en visstidsanställning, under ett år från att tjänsten är tillsatt, med målet att bidra till digital inkludering och därmed högre livskvalité och självständighet hos kommunens medborgare. Om tjänsten faller väl ut kan det bli aktuellt med en förlängning.

Du kommer i rollen hjälpa kommuninvånare med sin dator, surfplatta eller mobiltelefon. Förutom installation av till exempel BankID eller swish, kan hjälpen bestå av instruktion och träning i bland annat digitala bankärenden, umgänge via videosamtal, sociala medier, bildhantering, informationssökning och e-handel. Sammanfattningsvis allt möjligt vad gäller den digitala vardagen som möjliggör social kontakt och stimulans.

Arbetet innefattar även att hålla enklare utbildningar, skapa lathundar och viss felsökning. Hjälpen erbjuds främst via bokade möten i kommunens lokaler eller på någon av våra mötesplatser på drop-in basis. I undantagsfall kan hembesök bli aktuellt men då i sällskap av annan person.

Vi välkomnar utvecklingsinitiativ och förstår vinsten med att tillvarata alla medarbetares olika kompetenser. Du kan därför komma att involveras även i andra projekt där din kompetens efterfrågas.

Är du den vi söker?

Vi söker dig som har:
• Socionomutbildning eller annan utbildning som bedöms likvärdigt, alternativt utbildning med teknisk inriktning
• Kunskap om och erfarenhet av socialtjänstens målgrupper
• Erfarenhet av att arbeta med iOS, Android, macOS och Windows
• Goda kunskaper i det svenska språket
• God pedagogisk förmåga
• B-körkort

Det är meriterande om du har:
• Har tidigare erfarenhet som digital hemguide eller av liknande arbete
• Behärskar flera språk
• Har kunskap om offentlig sektors och övriga samhällets uppbyggnad
• Har erfarenhet av att lära ut IT och teknik i arbetet

Vi söker dig med viljan att stärka och stödja Väsbybor till att kunna hantera digitala verktyg mer självständigt. Du behöver även ha en hög social förmåga, förmåga att nätverka och kunna möta olika typer av människor på ett pedagogiskt och förtroendeingivande sätt.

Som person är du trygg och inger förtroende hos de personer du möter. Vidare är du relationsskapande och lyhörd, vilket för oss innebär att du har förmåga att möta olika typer av människor och kan anpassa ditt förhållningssätt utifrån varje given situation. Vi tror dessutom att du behöver vara lösningsorienterad samt envis och uthållig för att passa i rollen då du inte alltid på förhand vet vilka problem du ställs inför, vilken hjälp du behöver erbjuda och hur efterfrågan är för stunden. Då du kommer att arbeta nära den digitala hemguiden behöver du även vara samarbetsorienterad.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi på social- och omsorgskontoret arbetar med allt från adoptionsfrågor till vård i livets slutskede. Vår verksamhet och organisationskultur präglas av vår värdegrund gällande delaktighet, kompetens, tillit och respekt. Det är grunden i vårt arbete och ett förhållningsätt mot varandra och de vi är till för.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Bakgrundskontroller kan förekomma under rekryteringsprocessen.

Läs mer om våra kontor och arbetsplatser: Kommunens arbetsplatser

Möt några av våra medarbetare: Möt våra medarbetare

Hos oss får du såväl trygga anställningsvillkor som flera olika personalförmåner, som bland annat friskvårdsbidrag och förmånliga erbjudanden via vår förmånsportal. Mer information finner du på: Kommunen som arbetsgivare

Upplands Väsby kommun är ett finskt förvaltningsområde, informera därför gärna om du är finskspråkig.

Ansökningsinformation

Sista ansökningsdag:

Referens: 2024/86

Ansök här

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning

Omfattning: Heltid

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: Enligt överenskommelse

Löneform: Månadslön

Antal tjänster: 1

Ort: Upplands Väsby

Kontakt

Karoliina Hukkanen0851802548

Facklig representantFackliga företrädare nås via kommunens växel08-59097000