Dokumentcontroller till Informationsförvaltning i Upplands Väsby kommun

Jobbannons bild

Är du en noggrann och relationsskapande person som vill vara med och bidra till en rättssäker och effektiv dokument- och ärendehantering? Vi söker nu en dokumentcontroller för att stärka upp informationsförvaltningsenheten. Varmt välkommen med din ansökan!

Vi erbjuder dig

Hos oss ingår du i en arbetsgrupp som består av dokumentcontrollers och arkivarier. Här finns möjlighet att påverka kommunens arbetssätt i informationshanteringsfrågor. Du blir en del av arbetsgruppen där vi tillsammans månar om ett gott arbetsklimat och samarbete. Genom ett öppet och konstruktivt kunskapsutbyte utvecklar vi kommunens informationsförvaltning. Du har också möjlighet att arbeta hemifrån när arbetet tillåter.

Om oss

Informationsförvaltningsenheten är en central funktion i kommunen som stödjer samtliga nämnder, styrelser och kontor i kommunens systematiska informationsförvaltningsarbete. Informationsförvaltningsenheten är organisatoriskt placerad under avdelning medborgarservice och kansli som består av informationsförvaltningsenheten, Väsby Direkt och enheten för
nämndadministration. Enheten leds av en enhetschef.

Om tjänsten

Dokumentcontrollersfunktionen är den centrala funktionen som arbetar med att säkerställa organisationens informationsflöde. Du har en nyckelroll i kommunens dokument- och ärendehantering. I arbetet ingår postöppning, diarieföring, hantering och klassificering av allmänna handlingar, hantering av begäran om allmänna handlingar inklusive sekretessprövning, samt att bevaka nämndernas funktionsbrevlådor. Du fördelar inkomna ärenden, samt avslutar ärenden i kommunens centrala ärendehanteringssystem. Tillsammans med dina kollegor ger du råd och stöd till kommunens verksamheter i informationshanteringsfrågor. Arbetet är omväxlande och stimulerande och innebär många kontakter med bland annat politiker, handläggare på kontoren och medborgare.

Tjänsten är en tidsbegränsad anställning till den 31 januari 2026. Denna tjänst är placerad i säkerhetsklass. Det innebär att en säkerhetsprövning kommer att genomföras inför anställning i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Är du den vi söker?

Vi söker dig som har:

  • relevant utbildning inom dokumenthantering eller liknande.
  • erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, gärna i en politisk styrd verksamhet.
  • goda kunskaper i gällande lagar och regler inom offentlig sektor.
  • goda kunskaper i digital dokumenthantering.
  • förmåga att uttrycka dig väl i svenska, både muntligt och skriftligt

Det är meriterande om du har:

  • intresse för hantering av personuppgifter.
  • erfarenhet av diarieföring-/ärendehanteringssystem, till exempel Lex.
  • intresse för digitalisering av ärendehanteringsprocess.

Som person är du strukturerad, stabil och resultatorienterad. Du behöver också vara stresstålig, samarbetsorienterad, serviceminded och lösningsorienterad för att passa i rollen.

Ansökan

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Bakgrundskontroller kan förekomma under rekryteringsprocessen.

Upplands Väsby kommun är ett finskt förvaltningsområde, informera därför gärna om du är finskspråkig.

Hos oss får du såväl trygga anställningsvillkor som flera olika personalförmåner, som bland annat friskvårdsbidrag och förmånliga erbjudanden via vår förmånsportal. Mer information finner du på www.upplandsvasby.se/arbetsgivare

Varmt välkommen med din ansökan!

Information om tjänsten som Registrator Upplands Väsby kommun

Anställningsform

Tidsbegränsad anställning

Anställningens omfattning

Heltid

Sysselsättningsgrad

100 %

Tillträde

Enligt överenskommelse

Löneform

Månadslön

Antal lediga befattningar

1

Referensnummer

841211

Sista ansökningsdag

2025-07-20

Kontakt

Niza Löfdahl,0859097965

Senast uppdaterad: 6 april 2021