Hygienverksamhet
Du som har en yrkesmässig hygienisk verksamhet är skyldig att se till att din verksamhet uppfyller särskilda krav enligt miljöbalken. Använder du stickande och skärande verktyg gäller ännu strängare regler eftersom risk för blodsmitta eller annan smitta finns.
Verksamheter med hygienisk behandling utan stickande/skärande verktyg är inte anmälningspliktiga, men du måste följa miljöbankens regler, bland annat om egenkontroll. Har du en hygienverksamhet där kroppens hud eller slemhinnor punkteras av stickande/skärande instrument måste du också anmäla den till kommunen.
Exempel på anmälningspliktiga verksamheter
- tatuering och kosmetisk tatuering
- piercing och öronhåltagning
- akupunktur
- microneedling
- wet cupping (hijama)
- användning av lansetter
- fotvård och nagelbehandlingar, till exempel klippning av nagelband
- användning av skalpeller eller credoblad
- barberare (om rakning sker med vassa rakverktyg).
Exempel på verksamheter som inte är anmälningspliktiga
- hårvård
- massage
- hudvård.
Kontakta kommunen om du är osäker på om din verksamhet är anmälningspliktig. Tänk på att om ni är flera som delar lokal så måste var och en skicka in en egen anmälan. Det gäller även om det finns en befintlig verksamhet i lokalen som redan är anmäld. Du behöver även anmäla om du förändrar en redan anmäld verksamhet.
Kontakta miljöenheten via kommunens kontaktcenter Väsby Direkt
Anmälan vid både hygienverksamhet och injektionsbehandling
Om du erbjuder både estetiska injektionsbehandlingar och hygienverksamhet, som microneedling eller kosmetisk tatuering, ansvarar både kommunen och Inspektionen för vård och omsorg (IVO) för tillsynen.
Du behöver anmäla den hygieniska delen av din verksamhet till kommunen. Vi kontrollerar då den delen och din lokal, men inte injektionsbehandlingarna.
Ambulerande verksamhet, behandlingar hemma hos kunder
Det är anmälningspliktigt att bedriva ambulerande verksamhet, det vill säga när du erbjuder behandlingar hemma hos kunder, på arbetsplatser eller i andra tillfälliga lokaler.
Du ska anmäla verksamheten till den kommun där du rengör dina instrument. Om du är verksam i fler kommuner ska du informera dem. Varje kommun avgör själv om de vill ta emot en anmälan från dig.
Ambulerande verksamheter ska uppfylla samma krav som verksamheter med fasta lokaler. Det gäller till exempel hygien, smittskydd och hur du hanterar och rengör dina instrument. Du ska också ha rutiner för hur du transporterar ditt arbetsmaterial på ett säkert sätt. Om du förvarar materialet hemma och rengör dina instrument där, ska det ske i ett avskilt utrymme.
Verksamhet i hemmet
Om du ska bedriva stickande eller skärande hygienverksamhet i hemmet behöver verksamheten vara helt separerad från bostadsdelen. Kommunen bedömer från fall till fall om det är lämpligt.
Regler och egenkontroll av hygienverksamhet
Du som driver en hygienverksamhet behöver följa särskilda regler. Du behöver också ha dokumenterade egenkontroller för att visa hur du följer reglerna.
Dokumenterad egenkontroll
Du som driver en verksamhet ska ta hänsyn till både miljön och människors hälsa. Det står i miljöbalken. Det innebär att du behöver ha tillräcklig kunskap om din verksamhet och använda de skyddsåtgärder som krävs för miljö och hälsa.
Du har ansvar för att visa att din verksamhet uppfyller kraven. Du som driver en anmälningspliktig verksamhet ska därför ha en dokumenterad egenkontroll. Detta innebär bland annat att alla rutiner ska vara nedskrivna. Det ska finnas dokumentation på att till exempel steriliseringsapparaten är kontrollerad och att ventilationen är kontrollerad samt har en godkänd obligatorisk ventilationskontroll (OVK). Det står i förordningen om egenkontroll (1998:901).
Egenkontrollen innebär bland annat att:
- Du ska ha den kunskap som krävs för att kunna bedriva din verksamhet på ett säkert sätt.
- Du ser över vilka risker din verksamhet kan ha på människors hälsa och miljön samt att ta fram rutiner för att minska risken för att problem uppstår.
- Dina rutiner ska vara anpassade efter hur du utför olika arbetsmoment samt efter de förutsättningar som finns i din lokal.
- Du går igenom och uppdaterar din egenkontroll regelbundet.
- Om du har anställda är det ditt ansvar att se till att dina anställda har den kunskap som krävs för att kunna utföra behandlingarna.
- Du har ett städschema/-rutiner och en huvudansvarig som ser till att rutinerna följs.
- Det ska finnas dokumentation om verksamhetens avfallshantering samt en kemikalieförteckning och säkerhetsdatablad för alla faroklassade produkter, inklusive städprodukter.
Generella regler för behandling
- Beroende på typ av behandling (alltid för stickande/skärande behandling) kan du behöva ställa frågor om kundens hälsa och eventuell medicinering innan behandling utförs.
- I de fall speciell efterbehandling behövs ska kunden även få skriftlig information om skötselrutiner.
- Du ska ha rutiner för hur du förbereder behandlingsplatsen och vilka rengöringsrutiner du har av behandlingsplatsen efter kund.
- Du ska ha rutiner för hur du kommer att kunna ha en god handhygien under hela behandlingen.
- Skalpeller, nålar och andra stickande/skärande instrument ska vara sterilt engångsmaterial.
- Det ska finnas rutiner för rengöring av material och eventuella instrument.
- Förvara stickande/skärande avfall i en särskild behållare som går att försluta och som är tydligt märkt. Du får inte slänga avfallet i de vanliga hushållssoporna. De ska hämtas av en avfallsentreprenör eller lämnas till exempelvis ett apotek.
Generella regler för lokalen
- Lokalen ska vara lättstädad. Du behöver se till att ytor som golv, väggar, hyllor och behandlingsbord är lätta att rengöra. Se till att inte ha så många saker framme.
- Instrument och material ska förvaras på ett säkert sätt för att undvika förorening och smittspridning.
- Undvik textila material, till exempel kuddar, filtar, mattor och gardiner.
- Undvik växter och liknande biologiskt material inom behandlingsutrymmet.
- Finns det flera behandlingsplatser ska dessa placeras så att du undviker risk för smittspridning.
- Rengör instrument på en särskild plats som är avskild från övrig verksamhet.
- Handtvättställ ska finnas i behandlingsrum eller strax intill.
- Det ska finnas städrutiner över lokalens olika utrymmen. Det ska framgå av rutinerna vad som görs dagligen, veckovis, månadsvis samt vid storstädning.
- Lokalen ska ha tillräcklig ventilation för antalet personer som vistas i lokalen. Luften som kommer in i lokalen bör vara 7 liter per sekund för varje person som är i lokalen. Punktutsug kan behövas om det uppstår mycket damm eller stark lukt.
Anmäl en hygienverksamhet
Gör en anmälan när du ska:
- starta en verksamhet med stickande och/eller skärande verktyg
- utöka verksamheten med anmälningspliktig behandling
- byta lokal eller ägare
- starta ambulerande verksamhet
- bygga ut eller bygga om redan anmäld lokal
- byta organisationsnummer.
Förberedelser inför anmälan
Se till att din anmälan är komplett. Innan du skickar in din anmälan ska du ha gjort följande förberedelser och kunna skicka med dessa som bilagor:
- Beskrivning av verksamheten.
- Egenkontrollprogram med skriftliga rutiner för
verksamheten. - Senaste utförda radonmätningsprotokoll för lokalen.
- Senaste utförda OVK (obligatorisk ventilationskontroll)
med tillhörande luftflödesmätning. - Skalenlig planritning över lokalens yta inklusive behandlingsrum samt markeringar över var städ- och rengörningsutrymmen, toaletter, handfat med mera finns.
Vad kostar det?
Vi tar ut en fast avgift enligt taxa för att handlägga din ansökan. Avgiften är fastställd och antagen av kommunfullmäktige. Avgiften tas ut även om din ansökan avslås. När din verksamhet är godkänd betalar du en årlig tillsynsavgift om verksamheten är anmälningspliktig, annars debiteras en timavgift enligt kommunens aktuella taxa.
Taxa för prövning och tillsyn inom miljöbalkens område Länk till annan webbplats.
Om du inte har anmält och fått din verksamhet godkänd innan du startar verksamheten riskerar du att behöva betala en miljösanktionsavgift. Det kostar 3000 kronor och debiteras av staten.
Skicka in anmälan
Du skickar in din anmälan i kommunens e-tjänst eller via blankett.
Handläggning av din anmälan
- När du skickat in ditt ärende kommer din ansökan registreras. Därefter ska den diarieföras innan den fördelas ut till en handläggare.
- Handläggaren går igenom ditt ärende och granskar om det är komplett. I handläggningen ingår ett antal steg.
- Skulle vi behöva kompletterande uppgifter hör vi av oss till dig.
- När vi fått in eventuella kompletteringar skickas ansökan ut på remiss till berörda instanser.
- Efter handläggningen är ärendet förberett för beslut.
Handläggningstiden för en ansökan är cirka sex veckor från det att ansökan bedöms vara komplett. Anläggandet av avloppsanläggningen får inte påbörjas innan beslut om tillstånd vunnit laga kraft. Beslutet anses ha vunnit laga kraft tre veckor efter vi har fått in en bekräftelse på att alla berörda parter tagit del av beslutet.
Tillsyn av godkänd hygienverksamhet
Kommunen utövar tillsyn genom att bevaka att verksamhetsutövare följer lagar och riktlinjer. Tillsynen innebär att kommunen kontrollerar att miljöbalken följs och att verksamheten och lokalen inte innebär en olägenhet för människors hälsa och miljö. Tillsyn görs av alla hygienverksamheter, oavsett om den är anmälningspliktig eller inte. Stickande och/eller skärande verksamheter har en fast årlig tillsynsavgift.
Taxa för prövning och tillsyn inom miljöbalkens område Länk till annan webbplats.